Bizonygatja a Meta, hogy nem csak az „öregek" facebookoznak
20 éves a Facebook, ami bár a Z-generációsoknál gyengébben teljesít, de a fiatal felnőttek körében stabilan tartja magát. A Meta évfordulós bejegyzése szerint a cég nem meglepő mód generatív AI-jal tervezi majd az elköteleződés növelését.
Az elmúlt évek során a tinédzserek és közösségi média kapcsolatát vizsgáló kutatások rendre azt mutatták, hogy csökkent a Facebookon aktív 13-17 éves felhasználók aránya, ami esést feltételez a nagy kék közösségi platform népszerűségében. A Meta pénteki közlése szerint azonban a fiatal felnőttek, tehát a 18-29 éves körében az elmúlt három évben a legnagyobb aktivitást lehet látni, a korcsoportban több mint 40 millióan használják napi szinten a szolgáltatást, akiknek az elköteleződését többek közt a Marketplace piactér, a Csoportok és a társkereső Dating fejlesztéseknek köszönhetően sikerült növelni – legalábbis az amerikai és kanadai felhasználókra vonatkozó adatok szerint.
Ez az első alkalom, amikor a vállalat hivatalosan közöl ilyen jellegű demográfiai információt, vélhetően annak a vélekedésnek a cáfolására, hogy elöregedik az idén 20 éves platform felhasználói bázisa, miután a Z-generáció egyre inkább a rövid tartalmakat kínáló platformok, köztük a TikTok felé fordul. A vállalat az évforduló alkalmából tett bejelentéssel együtt azt is elismerte, hogy a Facebooknak fejlődnie kell ahhoz, hogy releváns maradjon a következő generáció számára.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A 2004-ben indult Facebooknak 50 millió felhasználót sikerült szereznie az első három évben, mára 3,2 milliárd felhasználója van világszerte. A szolgáltatás az évek során azonban veszített vonzóságából a fiatal felhasználók körében. A Pew 2022-es felmérése szerint az amerikai tinédzsereknek csak mintegy harmada tartotta magát aktív Facebook-felhasználónak, ami meredek visszaesést jelentett a 2014-ben és 2015-ben végzett korábbi felmérésekben mért arányhoz képest. A Facebookot használó amerikai felnőttek aránya azonban 2016 óta viszonylag változatlan, körülbelül 68 százalék.
A Facebook belsős dokumentumait kiszivárogtató Frances Haugen 2021 elején szintén arról jelentett, hogy a Facebook appot használó tizenéves felhasználók száma 13 százalékkal csökkent 2019 óta. Összességében a Facebook felhasználóinak száma stagnál, de mivel a tinédzserek kulcsfontosságú demográfiai csoportot jelentenek, ez rendkívül kedvezőtlen tendencia a Facebook hirdetési üzletága számára.
A közösségi óriás egyben nem hagyta ki a ziccert, hogy a jövőben tervezett AI-fejlesztésekre is kitérjen, állítása szerint a Reels és a hírfolyam termékek a későbbiekben egy új modellarchitektúrára fognak épülni, és „2026 végére” a legjobb személyre szabott ajánlórendszerek fogják válogatni a tartalmakat.
Emellett a közösségi oldal szervesebb részévé válik a Llama generatív nagy nyelvi modell, ami segít könnyebben felfedezni a felhasználók számára érdekes tartalmakat a közzétett bejegyzések és videók tömkelegében, mondjuk egy "sajttorta receptjét". A bejelentés konkrétumokat ugyan nem tartalmaz, de nagyon úgy tűnik, hogy a Meta is bevetné a jövőben a chatbot-szerű tartalomkeresést, miután a Google keresőjében elrajtolt az egyelőre botrányosan teljesítő AI Overview összegzés a keresési eredmények tetején, de a részletek még várni kell.