:

Szerző: Koi Tamás

2024. május 24. 11:58

Keserű véget ért a Samsung-iFixit frigy

Két év után szakított a Samsung Electronics és az egyik legismertebb online javító-barkács cég, az iFixit. Utóbbi szerint a koreaiak úgy építik meg az okostelefonjaikat és azok alkatrészeit, hogy azokat szinte lehetetlen vagy éppen gazdaságtalan javítani, kicserélni.

Jó, de mindenképpen nagyon környezettudatos dolog, ha valaki minél hosszabb ideig megtartja a telefonját, a hosszú használat érdekében pedig egyszer-kétszer akkumulátort is cseréltet benne, de még jobb, ha inkább újat vesz helyette - legalábbis a gyártók számára, melyek korábban tűzzel-vassal próbáltak küzdeni a javításhoz való jog érvényesítése ellen, amikor pedig kötelezték őket, igyekeztek ott keresztbe tenni a folyamatnak, ahol csak tudtak.

Ez a gyártói üzleti stratégia vezethetett most oda az Egyesült Államokban, hogy a világ legnépszerűbb kütyübarkácsoló oldala, az iFixit és a Samsung két év után befejezi azt az együttműködést, mely éppen a koreai gyártó készülékeinek otthoni vagy független javítócégeknél történő javítását lett volna hivatott könnyebbé, egyszerűbbé tenni.

samsung_parts

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Scott Head, az iFixit illetékes vezetőjének tegnapi, kifejezetten csalódott hangvégtelű blogposztja szerint a Samsung Repair Hub együttműködés során a cég miközben igyekezett egy az eredeti célokban megfogalmazott javítási ökoszisztémát felépíteni, folyamatosan akadályokkal találta magát szemben, amiért idővel erősen kétségessé kezdett válni, hogy a Samsung komolyan gondolja-e azt, hogy a készülékek javítását valóban egyszerűbbé és elérhetőbbé kívánja tenni nagyobb tömegek számára.

A megállapodás részeként az iFixit javítási leírásokat és pótalkatrészeket egyaránt biztosított a független javítócégek számára, utóbbiak kapcsán viszont komoly problémát jelentett, hogy egy szerviz egy negyedévben legfeljebb 7 darab gyári cserealkatrészhez juthatott hozzá, ráadásul ezek közül voltak irreálisan drága, abszurd csomagok is.

Ilyen volt például az akkumulátor, melyet a gyártó által támogatott módon a mai napig csak a kijelzővel együtt lehet kicserélni egyes Samsung okostelefonokban.

Ez értelemszerűen olyan szinten megdrágította a javítási folyamatot, hogy az akku garancián túli meghibásodása vagy elhasználódása tulajdonképpen egyet jelentett a gazdasági totálkárral.

Az iFixit ezzel együtt nem hagy fel a Samsung okostelefonokhoz készült javítási dokumentumok közzétételétől, illetve a továbbiakban is elérhetők lesznek majd utángyártott csere- és pótalkatrészek a koreai gyártó készülékeihez, a dokumentációk azonban vélhetően nem lesznek olyan részletesek, az azok előállításához szükséges erőforrásokat ugyanis az iFixit "arra érdemesebb" cégek termékeire fogja elsősorban átcsoportosítani.

Egy a témában az iFixit blogbejegyzésével egy napon született cikk alapján más érdekkonfliktusok is elvezethettek a két cég szakításához. Így a 404 Media riportja szerint a Samsung kötelezővé tette a vele szerződést kötő szervizek számára, hogy azok a javítást kérő ügyfelek személyes adatait megosszák vele, emellett előírta azt is, hogy a szervizek azonnal "szereljenek szét" minden olyan készüléket, melyek nem gyári alkatrésszel lettek korábban javítva és erről azonnali hatállyal értesítsék a gyártót.

a címlapról