:

Szerző: HIRDETÉS

2024. május 21. 13:00

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter?

Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások, amelyek a világ egyik legnépszerűbb gyorsétterem-hálózatának színfalai mögött dolgoznak. A klaszterenként több ezer podot felvonultató rendszer, illetve a mobilappok is Magyarországon íródnak, az értük felelős szakértőgárda pedig folyamatosan bővül.

Egy jól működő étteremlánc receptjéből a tökéletesre sütött húspogácsa és hasábburgonya mellett, a jól felépített, megbízható és folyamatosan fejlődő IT infrastruktúra sem hiányozhat. Különösen igaz ez, ha a világ egyik legnagyobb gyorsétterem-hálózatáról van szó.

Ilyen rendszerek fejlesztésén dolgozik az RDI Hungary, amely a Capgemini részeként teljes fejlesztési kapacitását kizárólagosan egy globális lefedettségű gyorséttermi partnerére fordítja. A csapat éttermeken belüli megoldások fejlesztésétől a cég mobilalkalmazásain át egészen a harmadik feles integrációkig, azaz a mindenki által jól ismert ételrendelő alkalmazásokig számos területen végez fejlesztéseket, beleértve a méretes háttérinfrastruktúra fejlesztését, illetve az üzemeltetés támogatását is.

Több ezer podot terelgető backend-csapat

A globális kiszolgáló csapat létszáma több mint 3000 főre rúg, Magyarországon pedig mintegy 200-an dolgoznak a RDI Hungary kötelékében. A csapaton belül a legtöbben a backend fejlesztés, engineering területén dolgoznak, ez mintegy 90 kollégát jelent, akik közvetlenül a mobilos, illetve online felületek háttérrendszereivel foglalkoznak, illetve további 70-et, akik egyéb backendek rendszereket, többek között az éttermek belső IT infrastruktúráját fejlesztik.

rdi03

A vállalat microservice-ekre építkezik, amelyek legnagyobb részt (mintegy 90 százalékban) C#-ban íródnak, de nagyjából 10 százaléknyi Java kód is akad a rendszerben. A csapat saját maga által AWS-re felhúzott Kubernetesszel dolgozik, összesen 25 klasztert működtet – melyek közül a legnagyobb 5300 podot tartalmaz, a tiszteletet parancsoló mennyiségből pedig mintegy 2500 darab alkalmazás-pod. Ez utóbbiakból egyébként mindegyik három Docker konténert foglal magába, ennek megfelelően az RDI legnagyobb Kubernetes klaszterében 6900 Docker konténer található. A rendszereken napi több mint száz deployment zajlik – ennek kapcsán egyébként a vállalat éppen most vált technológiát, Jenkinsről ArgoCD-re áll át.

Az infrastruktúra működtetéséhez az RDI Hungary szakértői az AWS felhőjére támaszkodnak, és az Amazon olyan szolgáltatásait hajtják igába, mint a Step és Lambda functions serverless komponensek, a felhőóriás message queue szolgáltatása, azaz az Amazon SQS (Simple Queue Service), a microservice-ek közötti hatékony kommunikációt biztosító Amazon SNS (Simple Notificaton Service), az Amazon API Gateway, valamint adat tekintetében pedig az Amazon RDS (Relational Database Service), az Amazon DynamoDB, vagy épp az S3 object storage, mely adatokat az Amazon Glue és Athena szolgáltatásaira támaszkodva továbbítanak Big Data adatbázisokba. A csapat a fentieken túl a nyílt forrású Kafka elosztott streaming platformra is épít.

rdi02

De természetesen a frontend feladatokra is jut erőforrás, ezzel az RDI Hungary kötelékében 30-an végeznek ilyen feladatokat (további tízen pedig egyéb back office pozíciókat töltenek be). Ami a végfelhasználók felé néző felületeket illeti, a cég mind Androidon, mind iOS-en natív alkalmazásokat működtet, hogy azok minél inkább finomhangolhatók legyenek a lehető legjobb UX érdekében. Az RDI Hungary csapata egyébként kifejezetten nagy szabadságot kap a fejlesztésben: partnerüktől a az architektúra-szintű iránymutatást ugyan megkapják, a kódbázison belül ugyanakkor maguk döntik el, hogy egy-egy új funkciót milyen megoldással, eszközökkel valósítanak meg.

Folyamatos tudásátadás

Bár a cégen belül a különböző területekért (natív mobilappok, harmadik feles integrációk, éttermi szoftverek stb.) felelős, mintegy 10-11 csapat között a mindennapok során nem mindig aktív a kommunikáció, az RDI Hungary tudatosan igyekszik megtartani az információáramlást a vállalaton belül. Ehhez az egyes csapatok rendszeres előadásokat, workshopokat tartanak egymásnak, az általuk éppen használt megoldásokról, technológiákról, az azokkal kapcsolatos tapasztalataikról. Így, ha egy csapat már kitaposott egy adott utat, azt nem kell a többieknek is az elejéről kezdeni.

rdi01

A recept már bizonyított: az RDI Hungary által fejlesztett rendszerek 6 fő piacon, több mint 15 ezer étteremben teljesítenek szolgálatot, alkalmazásaikat pedig 2022-ben mintegy 40 millióan töltötték le. A vállalat által fejlesztett megoldásokon keresztül leadott rendelések száma rendkívül tempósan növekszik: míg 2020-ban 107 millió volt, ez 2021-re 235 millióra hízott, 2022-ben pedig már 449 millió rendelést kezeltek - tavaly ez az érték a 670 milliót is átlépte.

Hogy az RDI Hungary által fejlesztett alkalmazásoknak, illetve az azok mögött dolgozó infrastruktúrának milyen terheléssel kell megbirkózniuk azt jól mutatja, hogy 2023-ban az átlagos napi rendelésszám 1,8 millió volt – de arra is volt már példa, hogy egyetlen nap alatt 2,5 millió, egy órán belül pedig 210 ezer rendelés érkezett be. Ezt a hatalmas forgalmat a vállalat rendszerei zökkenőmentesen kezelik, azok rendelkezésre állása 2023-ban 99,9 százalékos volt.

Az RDI Hungary folyamatosan bővíti csapatát, és keresi azokat a potenciális kollégákat, akik érdeklődnek a cég által is használt iparági megoldások iránt, illetve akikben folyamatosan ott van a tanulni akarás, az új technológiák megismerésére. Amennyiben téged is érdekelnek a hasonló kihívások, ne habozz felkeresni a vállalat kapcsolódó weboldalát!

[Az RDI Hungary megbízásából készített, fizetett anyag.]

a címlapról