Összefogtak az európai fogyasztóvédők a Temu ellen
A Temu elérte a szigorúbb uniós szabályokat jelentő felhasználói küszöbértéket, ami után a tagállamok fogyasztóvédelmi hatóságai most közös panaszt nyújtottak be a gyorsabb kijelölés érdekében. A szervezetek emellett egy halom szabály megsértésével vádolják a platformot.
Az Európai Unió fogyasztóvédelmi csoportjai közös panaszt nyújtottak be a Temu ellen, azzal vádolva a kínai kereskedelmi óriást, hogy megsértette a Digital Services Act (DSA), tehát az Európai Unió digitális szolgáltatások működéséről szóló törvényét. Amennyiben a jogsértés beigazolódik, a kiszabható büntetés elérheti az anyavállalat éves világpiaci forgalmának 6 százalékát.
Az 1962-ben alapított, 18 tagból álló fogyasztóvédelmi érdekérvényesítő csoport, az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC) az Európai Bizottsághoz benyújtott panaszában arra szólította fel a szervet, hogy sürgősen és mielőbb nyilvánítsa online óriásplatformnak (VLOP) a Temut, miután havi vásárló/felhasználószáma túllépte azt a küszöbértéket, mely felett egy szolgáltató vagy piactér működését automatikusan szigorúbb keretek közé kell szorítani az Európai Unióban.
Ezzel egyidejűleg a BEUC 17 tagszervezete nyújtott be panaszokat az illetékes nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságokhoz a Temuval kapcsolatban, a DSA rendelet szabályainak megsértésének vádjával. A kritikák szerint a kereskedelmi óriás nem tesz eleget számos követelménynek, beleértve a kereskedők nyomonkövethetőségére vonatkozó előírásoknak, emellett manipulatív gyakorlatokkal él vásárlásösztönzés céljából.
A kereskedő a panasz alapján nem kínál a fogyasztóknak alapvető fontosságú információkat a platformján szereplő eladókról és arról, hogy termékeik megfelelnek-e az uniós termékbiztonsági követelményeknek. Nem átlátható az sem, hogy a platform algoritmusa mi alapján ajánl termékeket a fogyasztóknak. Monique Goyens, a BEUC főigazgatója azzal vádolta meg a piacteret, hogy egy halom manipulációs technikával él a vásárlásösztönzés érdekében, ami a kiskorúak magánszféráját és biztonságát is veszélyeztetheti.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A legfrissebb adatok alapján a kínai áruház európai felhasználóinak száma túllépte a havi 75 milliót, míg a GKID-Mastercard Digitális Kereskedelmi Körképének nemrég közzétett jelentése szerint hazánkban a 2023 szeptemberben indult szolgáltatás hetek alatt letarolta a magyar piacot, és áprilisban már átlépte az 1,25 millió főt a hazai vásárlók száma.
Az Európai Unió 2022-ben hatályba lépett, ám csak idén év eleje óta kötelezően alkalmazandó Digital Service Act-je (DSA) meghatározza, hogy azok a platformok, amelyek 45 millió felhasználót elérve az Unió lakosságának több mint 10%-ához eljutnak, rendszerszintűnek minősülnek, és nemcsak a saját kockázataik ellenőrzésére vonatkozó konkrét kötelezettségek hatálya alá tartoznak, hanem egy új felügyeleti struktúra hatálya alá is. A státusz egy rakás új kötelezettséggel járna a Temu számára, mely már eleve a hatóságok célkeresztjébe került több uniós tagállamban - köztük Magyarországon is.
A Temu saját bevallása szerint a márciusban zárult féléves időszakban már a 45 milliós határt jócskán meghaladóan, havonta átlagosan 75 millióan vásároltak a cégtől - a Reuters riportja szerint ezért az Európai Bizottság már felvette a kapcsolatot az üzemeltetővel a továbbiakat illetően, ami vélhetően egyet jelent azzal, hogy a Temu rövidesen VLOP státuszt kap majd a Bizottságtól, amit most már a fogyasztóvédők csoportjűnak nyomása is sürget.
A Temuhoz hasonlóan a szintén kínai Shein is rövidesen VLOP-kijelölést kaphat, miután a ruházati termékekre fókuszáló e-kereskedő múlt hónapban már 108 millió vásárlót szolgált ki az EU-ban. Az Európai Bizottság eddig három e-kereskedőt, illetve online piacteret jelölt ki online óriásplatformnak, ezek az amerikai Amazon, a német Zalando és a kínai Aliexpress.