Egymillió felett a magyar Temu-vásárlók száma
Kifejezetten gyászos képet fest a hazai e-kereskedelmi piacról a Digitális Kereskedelmi Körkép legfrissebb, 2024-es kiadása, mely folyamatos vásárlóerő-csökkenés mellett kiemeli a kínai e-kereskedők térhódítását.
Elfogyó hazai lendületről és a kínaiak hódításáról szól a GKID-Mastercard Digitális Kereskedelmi Körképének ma publikált 2024-es változata, mely a hazai e-kereskedelmi vállalkozások helyzetéről kifejezetten gyászos képet fest.
A frissen közzétett adatok alapján a magyar e-kereskedelmi piacon működő webáruházak által kiszolgált online rendelések száma alig 7%-os növekedést követően 2023-ban meghaladta a 83 millió rendelést, melynek összértéke mintegy 1474 milliárd forint volt. Az e-kereskedelem teljes kereskedelmen belüli részaránya 9,8%-on zárta a 2023-as évet.
Az online kiskereskedelmi forgalom bővülése ezzel a teljesítménnyel mindössze 8,5%-os emelkedést mutat 2022-höz képest. A COVID évek hipernövekedése után indult látványos lendületvesztés ráadásul 2024 első három hónapjában tovább folytatódott, és év-év összehasonlításban, forgalmi alapon már csupán 6,1%-os bővüléssel zárta 2024 első negyedévét a belföldi e-kereskedelem - húzza alá a kutatás.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A 2022-es év az orosz-ukrán háború, illetve a megtorpanó gazdaság, energiaválság és inflációs sokk után 2023-ban tovább nehezítette a hazai piaci szereplők dolgát, hogy a kínai kereskedők olcsó kínálatára a vásárlóerő csökkenése miatt minden eddiginél nyitottabbá váltak a vevők nem csak hazánkban, hanem egész Európában.
A kínai kereskedők piacformáló hatása leginkább a rendelések számában szembetűnő: a belföldi kereskedők által kiszolgált online rendelések száma ugyan csak 7%-kal nőtt 2023-ban, a magyar vásárlók azonban valójában ennél sokkal többet rendeltek, csak épp nem belföldi vagy EU-s magyar kereskedőktől
-értékelte a helyzetet Madar Norbert, a kutatást készítő GKID vezető tanácsadója és partnere.
A magyar vásárlók által generált, teljes – azaz belföldi + nemzetközi – e-kereskedelmi rendelésállomány a GKID adatai alapján több mint 32%-kal bővült és 2023-ban már meghaladta a 102 millió darabot.
A GKID-Mastercard Digitális Kereskedelmi Körképe kiemelten foglalkozik a Temu-jelenség vizsgálatával is. A kínai kereskedő alig 8 hónappal ezelőtt, 2023 szeptemberében indult el Magyarországon, és hirdetéseivel, valamint szinte minden termékkategóriára kiterjedő választékával hetek alatt letarolta a magyar e-kereskedelmi piacot.
A kutatásból két fontos sarokkövet, illetve megállapítást érdemes kiemelni a Temu kapcsán:
- egyrészt a hazai vásárlói bázis méretét, ami áprilisban már átlépte az 1,25 millió főt,
- másrészt azt a tényt, hogy a Temu-n vásárló magyarok 32%-a úgy gondolja, hogy nem külföldi webáruházból rendelt.
Amellett, hogy a Temu által generált forgalom érezhetően hiányzik a magyar kereskedők bevételéből, a Temu és a többi globális online kereskedő térhódítása a vásárlási szokásokra is drasztikus hatással van: ezek a webáruházak a vásárlóikat kezdettől fogva a saját mobilapplikációik irányába terelik, exkluzív – csak ott érvényes – akciók és személyre szabott ajánlatok segítségével. Ennek köszönhetően ezek az applikációk hazánkban és globálisan is vezetik a letöltési statisztikákat.