:

Szerző: Dömös Zsuzsanna

2024. április 10. 14:00

Lendületet kaptak a kisebb böngészők az európai iPhone-okon

Az első hónap számai arról árulkodnak, hogy valóban pozitívan hathatott az uniós DMA törvény a kisebb, alternatív böngészők használatára – mindezt az iPhone-okon eddig alapértelmezetten beállított Safari hátrányára. A kritikák szerint az Apple azonban túl lassan lép, amivel akadályozza a folyamatot.

A március 7-én kötelező érvénnyel hatályba lépett Digital Markets Act (DMA) hatására az Apple többek között lehetővé tette az iOS 17.4 kiadásával, hogy alternatív alkalmazás-piacterek jelenjenek meg a platformon, és hogy a fejlesztők a fizetési tranzakcióikat az Apple ökoszisztémáján kívülre vigyék. Lehetővé vált továbbá a WebKittől eltérő böngészőmotorok használata, és szabadon kiválasztható már az alapértelmezett böngésző is az iOS-es eszközökön, ami nagyobb mozgásteret ad az előretelepített Safarin kívül. 

Ugyan az iOS a 14-es főkiadástól kezdve támogatja a külső felek böngészőit, immár dedikált választási képernyő ajánlja fel a lehetőséget a felhasználóknak az alapértelmezett program kiválasztásához, és a későbbiekben a Safari is eltávolíthatóvá válik. Az Apple most akár 11 böngészőt jelenít meg a Safari mellett az EU 27 országában, de a kínálat országtól függően eltérhet. Az összes tagállamban egyelőre csak a DuckDuckGo és az Opera érhető el, miközbeb az Aloha 26, az Ecosia 13, a Vivaldi pedig 8 tagállamban jelent meg eddig a választható alternatívák közt.

marketshare

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A korai számok alapján a lehetőségek bővülése tényleg megdobta az alternatív böngészők telepítési számait, növekedésről számolt be a Brave Software, a Mozilla és a Vivaldi is már az első hét után.

Az első hónap leteltével hat cég osztott meg konkrét számokat a Reutersszel. A ciprusi székhelyű Aloha Browser szerint az EU-ban  250%-kal ugrott meg március végére a felhasználó száma. A 2016-ban alapított, adatvédelmi fókuszú Aloha már átlagosan havi 10 millió felhasználóval rendelkezik, és előfizetések útján tesz szert bevételre. A változásokkal jelentősen sikerült növelni a piaci részesedést, korábban az EU volt az Aloha negyedik legnagyobb piaca, mostanra pedig már második.

A norvég Vivaldi, a német Ecosia és az amerikai Brave esetében is nőtt a felhasználók száma az új szabályozást követően. A 100 millió felhasználós amerikai DuckDuckGo és a norvég Opera szintén növekedést tapasztal a felhasználók számában.  A globálisan több mint 324 millió felhasználós Opera rekordszámú felhasználót könyvelhet el az EU-ban – osztotta meg a cég alelnöke. A kisebb, alternatív böngészők növekedése a Reuters szerint a Safari hátrányára válik.

A böngészőcégek kritikája szerint viszont a választási képernyő és az elérhető alternatívák bevezetése egyelőre túl lassan zajlik, ami nehezíti a mobilfelhasználók áttérését egy másik böngészőre. A Firefox böngészőt birtokló Mozilla becslései szerint a régióban az iPhone-felhasználók mindössze 19%-a kapta meg a szükséges frissítést, amely sokkal lassabb tempót feltételeze a korábbi szoftverfrissítéseknél.

a címlapról