Két év után először nőtt a PC-piac
Jó hírt közölt a globális PC-piacról hétfőn az IDC piackutató, melynek trackere évek óta először mutatott ki növekedést a teljes eladott volument illetően.
Két évnyi periodikus csökkenést követően az év első három hónapjában ismét nőtt a PC-piac, derül ki az IDC piackutató hét elején közzétett statisztikáiból. A gyártók közül egyelőre nem mindegyik mondhatta el magáról, hogy növekedési pályára állt, illetve Kína alaposan lehúzta a számokat, ettől függetlenül az évkezdet megerősítheti azokat a korábbi előrejelzéseket, melyek a szegmens fokozatos magára találását prognosztizálták idénre.
A növekedés egyelőre ezzel együtt legfeljebb barokkos túlzással nevezhető számottevőnek, az eladások ugyanis éves szinten mindössze 1,5%-kal nőttek, ami egyébként 59,8 millió eladott (leszállított) PC-t - notebookot és asztali számítógépet egyaránt - jelent. Az év első három hónapjában utoljára egyébként a pandémia kitörésének évében, 2019-ben volt ezen a szinten az eladás, amikor 60,5 millió számítógép kelt el.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A növekedési fázis az IDC elemzői szerint tovább tart majd idén, köszönhetően az AI-hype-nak, illetve az "AI PC"-k megjelenésének, illetve azért, mivel a pandémia idején vásárolt PC-k lassan csereéretté válnak. Ehhez jön hozzá a Windows 10 terméktámogatási ciklusának jövő októberi megszűnése, mely főként az üzleti ügyfelek részéről vezethet majd újabb beszerzésekhez, abban az esetben, ha eszközállományuk egy részén az operációs rendszer nem frissíthető Windows 11-re.
A piacot egyébként továbbra is a Lenovo-HP-Dell triász uralja, igaz, ezek közül egyedül a piacvezető kínai Lenovo tudta növelni érdemben (7,8%-kal) eladásait, míg a legnagyobb erősödést (14,6%-os plusz volument) a korábban kifejezetten nagy visszaesést elkönyvelő Apple tudta hozni.
Az összesített számok alapján az első negyedévben a szállítások 23%-át a Lenovo, 20,1%-át a HP, 15,5%-át a Dell, 8,1%-át az Apple, 6,2 illetve 6,1%-át pedig az Acer és az Asus adta, míg a maradék 21,1%-on osztozott az összes több piaci szereplő.