:

Szerző: Dömös Zsuzsanna

2024. április 4. 09:52

A Temu szerint nincs itt semmi látnivaló

A német fogyasztóvédők kérdőre vonták a Temut, de a webshop szerint minden alkalmazott módszere tisztességes. Ez jelzésértékű lehet a más országokban kialakult feszültségeket tekintve is, vélhetően a versenyügyi hatóságok számára is hasonló válaszokat tartogathat a platform.

A Német Fogyasztóvédelmi Szervezetek Szövetsége, a Verbraucherzentrale Bundesverband (vzbv) múlt héten részesítette figyelmeztetésben a Temut, amiért a kínai online áruház manipulatív és megkérdőjelezhető módszereket alkalmaz, elbizonytalanítja és kihasználja a fogyasztókat a nem egyértelmű kedvezményekkel és értékelésekkel. Az ernyőszervezet szerint a Temu üzleti modellje nem kellően átlátható, a felület például nem teszi egyértelművé, milyen referenciaárakhoz viszonyítja a kedvezményeket.

Ramona Pop, a VZBV vezetője szerint a Temu emellett megsérti az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályokat, mivel a szolgáltatás a teljes vásárlási folyamat alatt a termékek elérhetőségére vonatkozó sürgető jellegű tájékoztatásokat tesz közzé, és dark patterneket alkalmaz. A cég "greenwashing" kommunikációval is él, tehát tévesen és félrevezetően állítja, hogy törekszik a klíma- és környezetvédelemre: a házhoz szállítás helyett az átvételi pontokra történő szállítást klímabarátnak hirdeti, ami aligha számottevő intézkedés azzal szemben, hogy az áruk többsége Kínából származik.

temu

Hello, itt az idei SYSADMINDAY!

Szabadtéri helyszínen idén is megrendezzük a hazai Sysadmindayt. Melós hónapok után ez egy jó lehetőség, hogy találkozzunk barátokkal, kollégákkal.

Hello, itt az idei SYSADMINDAY! Szabadtéri helyszínen idén is megrendezzük a hazai Sysadmindayt. Melós hónapok után ez egy jó lehetőség, hogy találkozzunk barátokkal, kollégákkal.

A Temut láthatóan nem hatják meg a vádak, és kiáll amellett, hogy betartja a vonatkozó szabályokat. A Heise nevű helyi lapnak adott válaszában a kereskedelmi cég úgy nyilatkozik a referenciaárakkal kapcsolatban, hogy „gondosan kiértékeli az eladók által közölt összes árinformációt”, hogy az ügyfelek számára biztosíthassa a pontosságot és átláthatóságot. Emellett elutasítja azt a vádat is, hogy az európai digitális szolgálatásokról szóló törvény által tiltott sötét mintákat alkalmazna, a „sürgetőnek" nevezett üzenetek pedig valójában a fogyasztókat segítik abban, hogy mérlegelt döntéseket hozhassanak a vásárlásokkal kapcsolatban, így kevesebb lesz az áruvisszaküldés. A Temu tagadja továbbá a termékértékelések hitelességével kapcsolatos vádakat, és kiköti, hogy nem törli önkényesen a számára kedvezőtlen, negatív visszajelzéseket.

A kínai PDD Holdings technológiai óriás által birtokolt Temu egy éve lépett be európai piacra. A tavalyi év utolsó hónapjaiban elképesztő, kínai piaci szereplőtől eddig soha nem látott marketingkampánnyal villámgyorsan óriási népszerűségre tett szert, így alig négy hónap leforgása alatt a legnagyobb vásárlói bázissal rendelkező külföldi webshop lett Magyarországon is.  Miután a Temu 2023-ban állítólag több mint 30 milliárd euró bevételt realizált, nemrégiben megnyitotta platformját az Egyesült Államokban árukészlettel rendelkező eladók előtt is, hamarosan pedig az Európából szállító eladókkal bővül a kínálat. 

A gyors terjeszkedés és megkérdőjelezhető gyakorlatok miatt a felület azonban több hatóság figyelmét felkeltette, amire rásegítenek a versenytársak is. A "Temu-jelenség" nem csak a hazai webshopokat, hanem a régiós nagyokat (eMAG, Alza) is nehéz helyzetbe hozza, számos általuk forgalmazott árucikk ugyanis a tapasztalatok szerint akár tizedannyiért is beszerezhető a Temun változatlan minőségben.

A magyar Gazdasági Versenyhivatal (GVH) február végén jelentette be, hogy több bejelentéses eljárás is folyamatban van a kínai Temu online piactér kereskedelmi gyakorlatával kapcsolatban. A vizsgálat lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható. A versenyfelügyeleti eljárásban kiszabható maximális bírság az érintett vállalkozás nemzetközi csoportszintű éves árbevételének a 13%-a lehet.

Az internetes megtévesztésnek számtalan módozata létezik, melyek egy része igazából évtizedek, sőt évszázadok óta létező mintákat követ. Ezek az úgynevezett sötét mintázatok ma már beépülnek a közösségi oldalak, webshopok és más internetes platformok felületeibe, a hatóságok pedig árgus szemekkel lesik, mikor lehet lecsapni rájuk. De hogyan lehet őket felismerni? Korábban ezt a témát is bővebben veséztük HWSW Weekly podcast-adásunkban.

A K8s annyira meghatározó technológia, hogy kis túlzással szinte az összes IT-szakemberre nézve karrier-releváns.

a címlapról

jogsértés

39

Bajban lehet az X az EU-ban

2024. július 12. 13:21

A Bizottság előzetes döntéshozatali eljárása szerint a közösségi platform működése több ponton is törvénysértő.