Most kiderül, fáj-e Európa harapása a Big Technek
Március 7-től kötelezően alkalmazni kell az Európai Unió tagállamain belül a nemzetközösség területén érvényes, digitális piacok szabályozásáról szóló rendeletet, melynek a Bizottság mai közleménye szerint határidőre sem az Apple-nek, sem a Google-nek, sem pedig a Meta-nak nem sikerült megfelelnie.
Nem egészen egy hónappal a benne foglaltak kötelező hatályúvá emelését követően vizsgálatot indított az Európai Bizottság az EU eddigi legnagyobb horderejű, digitális piacok működését szabályozó jogszabályában, a Digital Markets Act-ben (DMA) foglaltak feltételezett megsértése miatt az Apple, az Alphabet/Google és a Meta ellen.
A vizsgálatok az első próbatételei lehetnek annak, hogy a DMA-ban foglaltaknak mennyire tud a gyakorlatban érvényt szerezni az EU végrehajtó szerve.
A szervezet többek között az Apple és a Google alkalmazás-piacterének, az App Store-nak és a Play Store-nak az átalakított, fejlesztőkre és tartalomtulajdonosokra vonatkozó felhasználói feltételeit veszi nagyító alá, mivel az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a cégek az új, lazább szabályokkal is megsértik a DMA-ban foglalt egyes rendelkezéseket.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A Bizottság mai sajtótájékoztatóján Margrethe Vestager, versenypolitikáért és Thierry Breton belső piacért felelős biztosok közölték, az Apple és a Google felhasználói feltételeibe egyaránt szerepelnek olyan korlátozások és tiltások, melyek a DMA 5.§ (4)-ében foglaltakkal szemben nem biztosítják ingyenesen a fejlesztőknek, hogy a két cég saját piacterein kívülre irányítsák felhasználóikat, ügyfeleiket egy-egy (fizetési) tranzakció kapcsán.
A Bizottság emellett azt is vizsgálja, hogy a Google a tilalom ellenére előnyben részesíti-e saját szolgáltatásait a Keresőben megjelent találatoknál, illetve az Apple a jogszabály szerint lehetővé teszi-e, hogy a felhasználók az előírások szerint el tudják-e távolítani az operációs rendszer alapértelmezett alkalmazásait, illetve hogy az iOS 14.4-gyel érkező böngészőválasztó panel mindenben megfelel-e a jogszabályi előírásoknak.
Az EU a Meta-t a tavaly novemberben bevezetett, havi előfizetéses "szolgáltatása" miatt is nagyító alá vonja, mivel felmerült, hogy a cég által kínált bináris választási mód nem nyújt valódi lehetőséget azoknak a felhasználóknak, akik nem kívánják, hogy a Meta az internetes tevékenységüket nyomon kövesse.
Ezt a modellt november óta számos támadás érte már mind jogvédők mind fogyasztóvédők részéről, a Meta pedig éppen múlt héten jelentette be, hogy a bírálatokra válaszul hirdetésmentes Facebookért és Instagramért fizetendő havi díjat 5,99 euróra csökkenti.
A DMA-val érkező új eljárásrendnek köszönhetően a vizsgálat jóval hamarabb vezethet eredményre, mint bármilyen korábbi versenyjogi eljárás: a Bizottság egy éven belül teszi közzé az esetek feltárását, melyet követően adott esetben azonnal kötelezheti a vizsgálat alá vont cégeket.