:

Szerző: Dömös Zsuzsanna

2024. március 14. 12:30

Gyerekcipőben jár hazánkban a felújított mobilok piaca

Folyamatosan nő a felújított okostelefonok iránti kereslet, de a hazai fogyasztói szokások sok tekintetben eltérnek az európai átlagtól. A felújított eszközök vásárlása még nem norma, emiatt a vásárlók jóval körültekintőbben járnak el az ilyen okostelefonok megvételekor.

A tavalyi év során a hazai mobilpiac 17 százalékát tették ki a felújított és használt eszközök - derül ki a Recommerce és a Kantar közös piackutatásából. A válaszadók inkább magánszemélyektől (32 százalék) vásárolnak, míg 21,5 százalék a professzionális felújítókat választja. A kutatás alapján a magyarok 41 százaléka nyitott professzionálisan felújított okostelefonok vásárlására, a fiatalabb (16-34 éves) korosztály körében pedig 47 százalékos az érdeklődés.

Az eddigi eredmények alapján a magyarországi piac még gyerekcipőben jár, és a felújított termékek vásárlása messze van az átlagtól: az utóbbi 12 hónapban a magyarok 83% még mindig új okostelefont vásárolt használt vagy felújított készülék helyett, ami ugyan jobb eredmény más európai országokhoz képest (Olaszország 91%), de nem éri el az olyan érettebb piacok arányát, mint például Franciaország (80%).

Az utóbbi évek inflációs környezetében nem meglepő, hogy a felújított mobilt vásárlók 70 százaléka az árat említette a döntése fő okaként. A második legfontosabb szempont a környezettudatosság (35%), ezzel megelőzve a régió többi országát. Ez az ökotudatos gondolkodásmód fontosabb, mint a magasabb kategóriás modellek iránti vágy (29%). A garancia ígérete (28%) enyhén magasabb az EU átlagánál, amely a fogyasztók elvárását mutatja egy biztonságos piac létrejöttére.

refurbisjhed

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A magyar fogyasztók túlnyomó többsége (77%) inkább üzletekből vásárolna felújított okostelefonokat. Ez ellentétben áll más európai országokkal, ahol az online vásárlás a preferált módszer, 76%-os európai átlaggal. Ez a különbség kiemeli a felújított piac fejletlenségét Magyarországon, rávilágítva arra, hogy

a hazai vásárlókban még nincs meg olyan szinten a bizalom a felújított okostelefonok iránt, mint európai társaikban, és inkább a tradicionális vásárlási helyekhez fordulnak, nagyobb biztonságot feltételezve.

A magyarok vonakodnak eladni régi okostelefonjaikat is: a válaszadók 40 százaléka inkább megtartja korábbi készülékét. A megkérdezettek 24 százaléka adta el már korábbi készülékét, ami az egyik legalacsonyabb arány a felmért országokban. A kutatás alapján azonban ezek a szokások változhatnak a közeljövőben, mivel a megkérdezettek 32 százaléka nyitottságát fejezte ki az eladás iránt. Ez majdnem megegyezik a németországi eredményekkel (35%).

Azon válaszadók, akik nem szeretnék tovább értékesíteni korábbi okostelefonjukat, inkább elajándékozzák a régi eszközüket (20%), vagy újrahasznosítják őket (4%). Az összes felmért országban az okostelefonok jövőbeli szükségletekre való megőrzése az elsődleges oka az értékesítés elkerülésének, átlagosan 39% a kutatott 12 országban.

(Módszertan: az online felmérés 2024. január 11. és 15. között 7750 személy bevonásával készült 12 országban: Franciaország, Belgium, Németország, Hollandia, Románia, Svájc, Lengyelország, Olaszország, Spanyolország, Magyarország, Portugália és Írország, reprezentatív felmérés minden országban a 16-tól 64 éves korosztály körében.)

a címlapról