Aggódik a brit versenyhatóság a Google sütimészárlása miatt
Versenyjogi aggályokat kell eloszlatnia a Google-nek a Privacy Sandbox-szal kapcsolatban, mielőtt szélesebb körben kivezetheti a harmadik féltől származó cookie-kat, ha nem sikerül, akkor borulhat az ütemterv.
A brit Verseny- és Piacfelügyeleti Hatóság (CMA) arról tájékoztatta a Google-t, hogy nem folytathatja a harmadik felek sütijeinek kivezetését, amíg nem ad kellő jogorvoslatot a szabályozók újabb aggályaira. A CMA beavatkozása késleltetheti az eredeti tervhez képest már amúgy is csúszásban lévő Privacy Sandbox projekt megvalósulását, amit 2024 második felére tervez kivitelezni a vállalat. A 2019-ben bejelentett kezdeményezés célja a külsős cookie-kat leváltó új, a cég megfogalmazása szerint az adatok védelmét szolgáló technológiák bevezetése.
A kötelezettségvállalások végrehajtásáról szóló legfrissebb jelentésben a hatóság hangsúlyozta, hogy bár a keresőóriás eleget tesz az előírt követeléseknek, további aggályokat kell eloszlatnia, főleg azzal kapcsolatban, hogy a lépés nem fogja torzítani a tisztességes piaci versenyt. A hatóság attól tart többek közt, hogy a Google továbbra is profitálhat a felhasználók tevékenységi adatokból, miközben korlátozza a versenytársak hozzáférését ugyanazokhoz az adatokhoz, így saját hirdetési termékei és szolgáltatásai piaci helyzetét erősítheti. A cégnek emellett részletesebben és világosabban kell beszámolnia arról, hogyan képzeli el a jövőben a Privacy Sandbox felügyeletét és irányítását, ennek kapcsán a hatóság megjegyezve, hogy „a tulajdonjog átadása egy külső, iparági csoportnak” segíthetne eloszlatni a félelmet, hogy a Google a saját malmára hajtja a vizet.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A CMA ütemterve szerint 2024 első negyedévében a keresőcéggel együttműködésben tárja fel a további versenyjogi aggályokat, kiemelten fókuszálva a Privacy Sandbox irányítási rendszerét. A Google-nak további biztosítékokat kell nyújtania a Privacy Sandbox eszközök jövőbeli fejlesztésére vonatkozóan, és el kell köteleznie magát az iparági érdekelt felekkel való folyamatos együttműködés mellett.Ezen kívül foglalkozni kell az egyes Sandbox-eszközökkel kapcsolatos problémákkal, például hogy a hirdetések célzásához kitalált Topics (Témák) API alternatíva miként károsíthatja esetlegesen a kisebb technológiai vállalkozásokat.
A Topics metódus lényege, hogy a felhasználó böngészője meghatároz néhány olyan érdeklődési területet (pl. fitnesz, futás), amelyeket a böngészési tevékenység alapján a felhasználó előző három hetére vonatkozóan a legrelevánsabbnak talál. Amikor a netező meglátogat egy weboldalt, az API a webhelyekkel és azok hirdetési partnereivel megoszt legfeljebb három témát, hogy ezeket az információkat felhasználhassák az érdeklődésen alapuló hirdetésekhez. Tehát ha valaki edzőtermi tagságot vagy sportfelszerelést hirdet, akkor a fitnesz iránt érdeklődő embereket fogja elérni nagy általánosságban.
A keresőcég közleménye szerint továbbra is szeretné tartani azt, hogy 2024 második felében elkezdhesse fokozatosan megszüntetni a harmadik féltől származó cookie-kat. Szűkebb körben már elindult a nyomkövetés elleni védelemre szánt Tracking Protection nevű fejlesztés tesztje, ami alapértelmezés szerint korlátozza a webhelyek hozzáférését a külsős sütikhez. Ez kezdetben egy szűk, véletlenszerűen kiválasztott felhasználókból álló tesztelői csoportot érint, körülbelül a globális felhasználók egy százalékát (de még ez is kb. 30 millió embert jelent), majd a tervek szerint 2024 második felében minden Chrome-ot használó netezőnél megszűnne a harmadik féltől származó cookie-k használata.
A CMA következő jelentése a Google Privacy Sandbox-ról áprilisban várható, és már frissítéseket is fog tartalmazni a cookie-k deaktiválásának hatásairól, a kb. 30 milliós felhasználói bázison futtatott teszt alapján.