Nem küszködik az XD-vel az Adobe a meghiúsult Figma-üzlet után
A tervezőszoftvereiről ismert óriás a későbbiekben nem kíván több erőforrást fordítani az XD termékre, így tényleg a Figma maradhat a domináns szoftver a tervezőszoftverek piacán.
Miután az Egyesült Királyság és az Európai Unió versenyhatóságai részéről is jelentős nyomás terhelte a tervezett Adobe-Figma üzletet, a két vállalat tavaly decemberben bejelentette, hogy kölcsönösen felmondja a Figma felhőalapú tervezői platform felvásárlásáról szóló 20 milliárd dolláros szerződést. Nagy-Britannia versenyfelügyeleti szerve (CMA) és az Európai Bizottság egymásra rímelve arra jutott, hogy a tervezőeszköz felvásárlása csökkentheti a versenyt az interaktív terméktervező szoftverek és más kreatív tervezőszoftverek globális piacain.
Az Adobe pár napja megerősítette, hogy a későbbiekben nem fordít több erőforrást a UX/UI designerek által használt, a Figma konkurenseként is hívott Adobe XD tervezési platform fejlesztésére. Ironikus módon ez a hátralépés pont a Figma előnyére válik, miközben a szabályozók pont attól féltek, hogy monopolhelyzet fog kialakulni a Figma dominanciája miatt. Az UX Tools egyik tanulmánya szerint egyébként a Figma 2021-ben a felhasználói felületek tervezésére készített szoftverek piacának 77 százalékát uralta
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A szoftvercég elmondása szerint nem lát előrelépési lehetőséget az XD számára, jelenleg „karbantartási módban” támogatja a szoftvert a már meglévő ügyfelek kiszolgálása miatt, így a fejlesztésre és új funkciók szállítására már nem fordít erőforrást. Ez már valójában május óta így van, egyes fejlesztők szerint azért, mert a cég túlságosan is biztos lehetett a Figma megszerzésében. Tavaly júniusban az Adobe XD már a Creative Cloud indítófelületéről is eltűnt, illetve különálló alkalmazásként sem lehet azóta megvásárolni.
A fejlesztők egy része megkönnyebbült a felvásárlás meghiúsulásának hírére, a sejtések szerint a Figma idővel jó eséllyel bekerült volna a Creative Suite-ba és a UX-tervezőknek az eddigi 12 dollár helyett már havi 50 dollárt kellett volna fizetniük a megszokott program használatáért.
Az Adobe-hoz közeli források elmondása alapján a cég szándékát a szervezeti átalakítások is tükrözik, az XD csapatát feloszlatták. Dana Rao, az Adobe ügyvédje 2022-ben úgy nyilatkozott, hogy az XD nem termelt évi 15-17 millió dollárnál több bevételt az Adobe számára, és csak 19 teljes munkaidős alkalmazott dolgozott rajta.
Néhány Wall Street-i elemzőben felmerült, hogy az Adobe a jövőben fontolóra veheti egy másik terméktervező startup felvásárlását is, szóba jöhet például a Miro, a Webflow vagy az InVision. Ugyan ezen szoftverek közül egyik sem lenne tökéletes helyettesítője a Figmának, de mindegyik előnyt jelenthetne a cégnek anélkül, hogy a Figma-felvásárláshoz hasonló meccset kellene végigbokszolnia.