Kicsúszhat a talaj a Roomba-gyártó lába alól az Amazon nélkül
Ugyan sokan örülhetnek annak, hogy az Amazon mégsem vásárolja meg az iRobotot, a meghiúsult üzlet halálos ütés lehet a Roomba porszívókat gyártó cég számára.
Az Amazon még 2022 augusztusában vetett szemet a Roomba robotporszívókat gyártó iRobot nevű cégre, az 1,4 milliárd dollár értékű akvizíciós ügylet az Európai Bizottság versenyjogi szervének figyelmét sem kerülte el. Múlt heti fejlemény, hogy hosszú hónapok után az Amazon nem látott esélyt az iRobot felvásárlásához szükséges hatósági jóváhagyások begyűjtésére, ezért a felek kölcsönös megállapodás után elálltak a tervezett felvásárlástól. Az e-kereskedelmi óriás így 94 millió dolláros felmondási díjat fizet az iRobotnak.
Az Európai Bizottság júliusban kezdte el vizsgálni, hogy a megállapodás korlátozhatja-e a verseny a robotporszívók piacán, majd mélyreható vizsgálat után a végrehajtói szerv azt a fő aggodalmat fogalmazta meg, hogy az Amazon több módon is hátrányba hozhatná az iRobot riválisait online piacterén.
Az iRobot helyzete azonban nem ennyire egyértelmű, hiszen piaci részesedése 2014 óta folyamatosan csökken az erősödő verseny miatt, a Statista adatai szerint a 2016-os 64 százalékról 2020-ra 46 százalékra esett vissza. A részesedés visszaesése főleg annak eredménye, hogy az elmúlt évtizedben a kínai gyártóknak sikerült berobbanniuk a globális piacra az olcsóbb, de praktikus készülékeikkel, a népszerűbb márkák közt említhető az Ecovacs, az Anker és a Roborock. A dél-koreai Samsung és az amerikai SharkNinja szintén erősödik, ráadásul az Amazon piacterén több tucat névtelen márka van jelen 200 dollár alatt kapható robotporszívókkal, a Roomba jellemzően 1400 dollárba kerülő csúcsmodelljeinek töredékéért.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az iRobot 2022-ban nettó veszteséget jelentett, így az Amazon üzlete vélhetően a túlélést jelenthette volna számára. Az e-kereskedelmi óriás alelnöke, David Zapolsky szintén úgy gondolja, hogy a felvásárlás segíthetett volna az iRobotnak hatékonyabban versenyben maradni a globális piacon. Az iRobot több mint 20 éve mutatta be az első sikeres robotporszívót, a dolgok azóta jócskán átalakultak, a konkurensek sok mindent átvettek a Roomba-gyártó innovációiból. Az iRobotot megkülönbözteti még a többi padlótisztító-gyártótól hogy jelentős összegeket fordított saját operációs rendszerre, de a jövőben szoftveres téren is szorosabbra fűződhet a gyeplő a költségcsökkentési intézkedések miatt.
A Roomba-gyártó a hír nyomán azt is bejelentette, hogy 350 ember elbocsátásával eddigi munkaerő-állománya 31 százalékát építi le március végéig, és a cég elnök-vezérigazgatója, Colin Angle azonnali hatállyal távozik posztjáról. A cég a jövőben átgondolja működését is, a későbbiekben az árrés javítására összpontosít. Emellett átmenetileg szünetel majd a nem padlótisztítási kategóriába tartozó termékek fejlesztése, ami például a légtisztítókat és a robotfűnyírókat érinti. Az iRobot 2023-ra vonatkozó előzetes negyedik negyedéves eredményei nem túl rózsásak, a cég várhatóan „265 és 285 millió dollár közötti” GAAP szerinti működési veszteséget jelent majd.
A cég közben csökkenti a kutatásra és fejlesztésre szánt kiadásokat, egészen pontosan 20 millió dollárral. A masszívabb kutatás-fejlesztés és innovációk hiányában azonban a Roomba helyére még gyorsabban szökhetnek be a kreatívabb kínai gyártók.