Milliárdokat költött a Google arra, hogy kirúgja az embereit
A keresőóriás összesen 2,1 milliárd dollárt költött végkielégítésekre és kapcsolódó költségekre a tavalyi tömeges leépítések után.
Az Alphabet kedden közzétett, 2023 utolsó pénzügyi negyedévéről szóló jelentésének legérdekesebb pontja, hogy a Google milliárdokat költött el a munkavállalók végkielégítéseire a tavalyi tömeges leépítések kapcsán. A tavaly januárban kezdődő elbocsátások után a vállalat összesen 2,1 milliárd dollárnyi munkavállalói végkielégítést és kapcsolódó költségeket számolt fel a 2023. december 31-én végződő tizenkét hónap során. A 2024-es évet ráadásul szintén elbocsátásokkal kezdi a cég, több száz dolgozótól válik meg a mérnöki és hardverekkel foglalkozó csapatokból, így az év első hónapjában már 700 millió dollárt költött el erre a célra. A negyedévet a Google több mint 182 000 alkalmazottal zárta az egy évvel ezelőtti 190 000-hez képest.
Sundar Pichai vezérigazgató szerint az elmúlt két évben drámai mértékben növekedett a vállalat, ami "egy, a valóditól különböző gazdasági valósághoz illeszkedett". A tavaly januári nagyobb leépítési kör 12 ezer főt érintett, tehát a munkaerőállomány körülbelül 6 százalékát. Az érintett dolgozók minimum 60 napig kaptak fizetést a távozásukat megelőző értesítési időszakban, a cég továbbá legalább 16 hétnyi fizetésnek megfelelő végkielégítést ajánlott fel, amit plusz két héttel növelt meg minden további, a Google-nál töltött év után. Emellett a 2022-es prémiumot és a hátralévő szabadságokat is kifizette.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Az Alphabet az utolsó negyedévben 86,3 milliárd dollár bevételt és 20,69 milliárd dollár nettó nyereséget könyvelt el, előbbi érték 13 százalékos növekedés az előző év azonos időszakában jelentett 76 milliárd dollárhoz képest, míg a nettó nyereség 52 százalékkal több a korábbinál. Az egész pénzügyi évet nézve 307,4 milliárd dollár folyt be, ami 9 százalékos növekedést jelent. A keresőóriás lábának számító digitális hirdetések és a számítási felhő üzletágak is folyamatos növekedést mutattak, amit Sundar Pichai vezérigazgató a Google generatív mesterséges intelligencia terén végzett befektetésekkel magyaráz.
A Google elsődleges bevételtermelője, a keresőmotor-üzletág 48 milliárd dollárt termelt, ami közel 13 százalékos ugrás az előző évhez képest. A vállalat előfizetéses szolgáltatásai 10,7 milliárd dollárt hoztak a konyhára, elsősorban a YouTube Premium és Music, a YouTube TV és a Google One népszerűségének köszönhetően. A YouTube hirdetési bevétele 9,2 milliárd dollár volt, ami 15 százalékos kiugrás a tavalyi évhez képest.
Pichai szerint a 2024-es év a "ikrek korszaka" lesz, utalva a vállalat mesterséges intelligencia nyelvi modelljére, a Geminire, amely várhatóan a Google összes alapvető termékébe integrálódik majd valamilyen módon. Hamarosan érkezik majd a modell friss verziója, a Gemini Ultra, ami a Google keresőbe épülve juthat el a felhasználók szélesebb köréhez.
A Google jelenleg a harmadik legnagyobb felhőszolgáltató a világon, lemaradva a Microsoft Azure és AWS mögött. A sokáig csak pénzégetőnek számító cloud részlegnek tavaly sikerült erőre kapnia, a Google Cloud szolgáltatás 9,19 milliárd dolláros bevétel termelt, ami jelentős, 25,6 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest, ebből 864 millió dollár lett a működési bevétel az egy évvel korábbi 186 millió dolláros veszteséget követően.