Változás jön a Google-szolgáltatások összekapcsoltságában
Egymástól leválaszthatóvá teszi szolgáltatásait adatmegosztás tekintetében a Google, amiért cserébe azonban bizonyos kényelmi funkciókról kénytelen lesznek lemondani a felhasználók.
Új adatvédelmi beállításokkal kíván megfelelni a Google az Európai Unió digitális piacokról szóló törvényének (DMA), és több kontrollt ad a felhasználók kezébe ahhoz, hogy korlátozni tudják a szolgáltatások összekapcsoltságát. Az európai netezők a jövőben kikapcsolhatják a Google szolgáltatások közti adatmegosztást, legyen szó az összes, vagy csak egyes szolgáltatások közti adatcseréről - ebbe beletartozik többek közt a Google Play áruház, a YouTube, a Chrome böngésző, a Google Shopping és a Google Térkép.
Az összekapcsolt szolgáltatások bizonyos célokból megoszthatják a felhasználói adatokat egymással, beállításaitól függően segíthetnek a megjelenített tartalmak és hirdetések személyre szabásában. A Google-szolgáltatások használata során gyűjtött személyes adatok bármely összekapcsolt szolgáltatással megoszthatók, ide tartoznak a keresések, a YouTube-on megtekintett videók, a Google Playről telepített alkalmazások, a kapcsolódó adatok (például az eszközadatok), valamint az Adatvédelmi irányelvekben leírt összes egyéb adattípus.
A keresőcégnek természetesen továbbra is szükséges lesz az átjárhatóságra bizonyos appok esetében, például ha valaki a Google Shoppingon szeretne Google Pay-jel fizetni, mert megkerülhetetlen a tranzakció teljesítéséhez, vagy a különféle csalások megelőzése miatt bevezetett folyamatok során.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A vállalat magyarázata szerint a gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ha egy felhasználó „lekapcsolja egymásról” a Keresés, a YouTube és a Chrome szolgáltatásokban keletkező adatait, akkor a YouTube-on sem láthat olyan ajánlásokat, amelyeket a keresési előzmények alapján találhat érdekes az algoritmus. Ha a Keresés és a Térkép összekapcsoltságát kifogásolja a felhasználó, akkora a Google Térkép a későbbiekben nem fog tudni helyeket javasolni (például éttermeket) a korábbi tevékenységek alapján. A felhasználóknak lényegében a kényelem és az adatvédelem közt kell választaniuk.
A március 6-án hatályba lépő DMA más szabályokat is előír az érintett óriáscégek számára átjárhatósággal és versennyel kapcsolatban, a keresőcég például nem részesítheti előnyben saját szolgáltatásait a Keresőben a harmadik felek szolgáltatásaival szemben. Az Európai Bizottság szeptemberben jelentette be, hogy hat szolgáltatót minősített kapuőrnek, az Alphabet, az Amazon, az Apple, a ByteDance, a Meta és a Microsoft cégeket, és míg az Google-anyacég Alphabet nem ellenkezett, addig az Apple, a Meta és a ByteDance fellebbezett.
A kapuőröknek a minősítésüket követően hat hónap áll a rendelkezésükre, hogy biztosítsák a digitális piacokról szóló jogszabály szerinti előírásokat és tilalmakat tartalmazó teljes listának való megfelelést, és ezáltal több választási lehetőséget és nagyobb szabadságot biztosítsanak a kapuőrök szolgáltatásainak végfelhasználói és üzleti felhasználói számára.