Rabbit R1: egy kütyü azoknak, akik utálják az appokat
Az AI Pin bejelentése óta jól látszódó trend, hogy a mesterséges intelligencia a legkülönfélébb, elsőre bizarrnak tűnő kütyük születését hozhatja el. A CES-en most egy olyan hordozható eszköz mutatkozott be, mely leginkább egy cuki kis személyi asszisztensnek tűnik, de sokkal több ennél.
Miközben a (szórakoztató)elektronikai iparág vért izzadva próbálja megújítani magát évről-évre, az idei CES-en a show-t lehet hogy nem az iparág nagyjai viszik majd el, hanem az olyan újító startupok, mint a Rabbit, mely a Las Vegas-i expón mutatta be első eszközét, az R1-et. Ami első ránézésre egy cuki köntösbe öltöztetett chatbot, ám a rajta futó szoftver túlmutat a nagy nyelvi modelleket használó rendszerek képességein.
Kis narancssárga izé
A 200 dollárba kerülő, narancssárga műanyag burkolattal, egy kijelzővel, egy görgetővel, egy gombbal és egy kamerával rendelkező R1 nagyjából feleakkora, mint egy iPhone, a benne dolgozó, 2,3 GHz-en ketyegő MediaTek processzor és a 4 GB rendszermemória párosáról pedig sok mindent lehet mondani, csak azt nem, hogy komoly teljesítménybajnok duó lenne.
Ez persze abból a szempontból kevésbé probléma, hogy valójában nem is kell futtatnia az alkalmazásokat az eszköznek, legalábbis nem abban a formában, ahogy egy okoseszközön, jellemzően okostelefonon megszokhattuk.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az R1-gyel éppúgy hangparancsokkal lehet kommunikálni, mint az Amazon-féle Alexával vagy éppen az Apple Sirijével, ám a Rabbit koncepciója alapján, az eszközön futó Rabbit OS-nek köszönhetően nincs szükség API-kra, hanem a folyamatokat elvégző Large Action Model (LAM) gyakorlatilag megtanulja az alkalmazásokat kezelni helyettünk.
A hús-vér emberek által feltanított LAM révén az R1 így tudja, hol található egy alkalmazásban a keresősáv, hogy néz ki a beállítások menü ikonja és adott esetben képes értelmezni az alkalmazás által küldött üzeneteket. Innen már csak egy lépés a felhasználó által kért műveletek futtatása és - ha van ilyen - az eredmények kiolvasása, megjelenítése.
A készítők szerint a rendszerben rejlő igazi potenciált az adja, hogy gyakorlatilag bármilyen feladat elvégzése megtanítható a LAM-nak egy grafikus felhasználói felületettel rendelkező szolgáltatáson belül.
Az eszköz bizonyos műveleteket helyben végez el, ugyanakkor egyes platformokra a Rabbit Portal nevű portálon keresztül lehet bejelentkezni, ezzel megteremtve az összeköttetést a narancssárga kütyü és a szolgáltatás között. A rendszer emellett virtuális gépek futtatását is támogatja a tanulási folyamat során.
Rés a nyúlüregen
Az elvileg márciusban boltokba kerülő kütyü működése és potenciális sikere kapcsán ezzel együtt is rengeteg a kérdőjel, így például nehéz megjósolni, hogy az átlagember mennyire könnyedén tudja megtanítani az eszközt az általa használt felületek mindennapi használatára, illetve az R1 működésének alapjai komoly adatvédelmi aggályokat is felvethetnek.
Az is kérdéses, hogy a formátum mennyire válik majd be, ki akar egy se nem okostelefon, se nem virtuális asszisztens eszközt magával hordani úgy, hogy ezekből valójában mindkettő már ott lapul mindenkinek a zsebében.
A tavaly bemutatott AI Pin példáján azonban látszik, hogy a mesterséges intelligencia egészen új (hordozható) eszköztípusok születését eredményezheti, ami a Rabbithoz vagy éppen a Humane-hoz hasonló kisebb startupok számára óriási kitörési lehetőséget jelenthet.