:

Szerző: Koi Tamás

2024. január 8. 13:49

Szabadulnának a link vevőktől a hazai webáruházak

A webáruházak forgalmának fellendülésével egyre komolyabb problémává kezd válni a jelenség, amikor egy vevő a megrendelt és kiszállított terméket nem veszi át. Az egyik legnagyobb hazai e-kereskedői szövetség most tulajdonosi szerepben is ringbe száll az át nem vett csomagok elleni harcban.

A webáruházak üzemeltetői az elmúlt néhány évben leginkább úgy érezhették magukat, mintha hullámvasúton ülnének: a koronavírus-világjárvány először óriási forgalomfellendülést hozott, melyet a tavaly kibontatokzó válság pillanatok alatt letört. Ebben a közegben minden cég igyekszik a "jó vevőket" megcélozni, a "rossz vevőket" pedig különböző módszerekkel kiszűrni - ez utóbbi irányba tett most egy határozott lépést a legnagyobb hazai e-kereskedelmi szövetség, az Ecommerce Hungary.

A szervezet közleménye szerint a "feledékeny" vevők konkrétan kimutatható, milliárdos nagyságrendű károkat okoznak a piaci szereplőknek - ezek azok a vásárlók, akik a terméket a webáruházban megrendelik, ám nem veszik át az átvételi ponton vagy a házhozszállítást végző futártól.

Az Ecommerce Hungary kutatása szerint az utánvétes vásárlások esetében ezek a rendelések a webshopok harmadánál elérik az 5%-ot, jellemzően azonban 1-5% ez az arány és csak az elenyésző részüknél szorul 1% alá.

delivery

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Az ebből adódó logisztikai és adminisztrációs pluszköltségek mára éves szinten nagyjából hárommilliárd forintnyi kárt okoznak, mely értelemszerűen a kisebb és közepes piaci szereplőknek fájhat igazán. Számukra lehet jó hír, hogy az Ecommerce Hungary révén most ők is könnyebben férhetnek hozzá egy olyan feketelista-szerű adatbázishoz, melyben a renitens vásárlók szerepelnek, így esetükben például automatizáltan meg lehet vonni az utánvétes fizetés lehetőségét.

Erre létező "szoftveres megoldás" az Utánvét Ellenőr, melynek üzemeltetőjében most 20%-os tulajdonrészt szerzett az Ecommerce Hungary. A szervezet szerint mindez hozzájárul majd ahhoz, hogy a kisebb-közepes webáruházak bizalma megerősödik a szolgáltatást illetően, így az egész rendszer hatékonyabban tudja majd kiszűrni azokat, akik gyakorta rendelnek különböző webshopokból ám végül a szerződésben foglalt kötelezettségeiknek nem tesznek eleget.

A szövetség álláspontja szerint az Utánvét Ellenőr működése teljes mértékben összhangban van az unió általános adatvédelmi rendeletében foglaltakkal.

A nem vagy nem időben átvett utánvétes megrendelések felhalmozódása különösen akut problémává vált a tavalyi ünnepi szezonban, ott is legfőképpen a csomagautomaták esetében, ahol az automaták véges kapacitásából adódóan komoly torlódások alakultak ki - volt olyan logisztikai cég, mely részben ennek köszönhetően csak jelentősen lassabban tudta megforgatni a csomagokat az automatákban.

a címlapról