:

Szerző: Dömös Zsuzsanna

2024. január 4. 11:00

Vizsgálni kezdi a GVH az MI hazai versenyre gyakorolt hatásait

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) piacelemzés keretében vizsgálja a mesterséges intelligencia hatásait a piaci versenyre és a fogyasztók ügyleti döntésére, mivel úgy véli, hogy az új technológia robbanásszerű terjedése torzíthatja a versenyt a digitális ágazatokban és kiszolgáltatottabb helyzetbe hozhatja a fogyasztókat.

A nemzeti versenyhatóság megpróbálja előre feltérképezi a kockázatokat, amiket a mesterséges intelligencia jelenthet. A GVH közleménye szerint az MI-alapú eszközök gyors fejlődésével, és a már meglévő digitális szolgáltatásokba való beépítésével a technológia hamarosan meghatározó részévé válhat a magánszemélyek és vállalkozások mindennapjainak - és idővel akár az államigazgatásnak is. Bár alkalmazása gazdasági és társadalmi előnyök széles skálájához járulhat hozzá, jelentős kockázatokat is rejt magában.

A hatóság szerint az MI robbanásszerű terjedése, exponenciálisan növekvő fejlődése és sürgetett piacra dobása két fő problémakört eredményezett, melyek közül az egyik a tisztességes piaci verseny szempontjából jelentett potenciális veszély. A fejlesztés sok erőforrást igényel, amivel jelenleg csak a legnagyobb technológiai óriásvállalatok rendelkeznek, ők így jelentős lépéselőnyhöz juthatnak a piaci versenyben.

A mesterséges intelligencia gyakorlati alkalmazása ebből kifolyólag vállalkozások egy szűk rétegének kiváltságává válhat, ami a jövőben torzíthatja a piaci versenyt a digitális ágazatokban – írja a hatóság.

Emellett a technológia a fogyasztókat is kiszolgáltatottabbá teheti azáltal, hogy a digitális térben alkalmazott adatgyűjtési és reklámozási gyakorlatok újabb szintre emelkedhetnek az MI-vel, beleértve a dark patternek és a személyre szabott hirdetések alkalmazását. A GVH kiemeli lehetséges kockázatként a chatbotok működését, amelyek esetében a fogyasztó nincs tisztában azzal, hogy a válasz, amit a mesterséges intelligenciától kapott hiteles forráson alapul, vagy fizetett promóció eredménye.

mi_vizsgalat

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A piacelemzés célja az MI, annak hazai piaci szereplők közötti elterjedésének és a piaci versenyre, a fogyasztói magatartásra gyakorolt hatásainak jobb megismerése, ami a hatóság szerint azért fontos, mert a  jövőben egyre több versenyfelügyeleti eljárásban kerül elő az MI. Már erre is említhető példa: tavaly júliusban eljárás indult a Microsoft európai szolgáltatásait nyújtó leányvállalatával, a Microsoft Ireland Operations Limiteddel szemben, mivel valószínűleg tisztességtelen gyakorlatot folytat a magyar fogyasztókkal szemben az ún. „új Bing szolgáltatásával” kapcsolatban.

A GVH több vizsgálati lépést tervez a piacelemzés során. Elsőkörben a hazai szakmai szervezetekkel, akadémiai szereplőkkel (pl. MILAB - Mesterséges Intelligencia Nemzeti Laboratórium) tervez konzultációkat, ezeket követően alapvetően háromféle vizsgálati lépés van tervben. A nemzetközi gyakorlatok és tapasztalatok feltárása érdekében egy desk research típusú kutatásra is szükség lesz, melynek során szükséges részletesen áttekinteni más versenyhatóságok munkáit, a hazai és uniós országok mesterséges intelligencia stratégiáját és az ebben a témában készített jelentéseket.

A korábbi piacelemzésekhez hasonlóan a hazai vállalati gyakorlatok feltárása érdekében külsős piackutató céget tervez megbízni a vizsgálat. Ennek során alapvetően mélyinterjús kutatások keretében az MI hazai használatának mind a vállalkozások, mind a fogyasztók körében történő feltérképezésére, illetve az ezzel kapcsolatos lehetőségek, problémák, kihívások és a hazai implementációk felmérésére kerül sor, valamint fontos lenne megismerni a fogyasztói percepciót is az MI-vel kapcsolatban.

Harmadrészt a GVH adatkérő kérdőívekkel tervezi megkeresni a nagy technológiai cégeket (pl. Google, Microsoft), illetve a jelenleg elérhető generatív MI modellek fejlesztőit (pl. OpenAI), hogy átfogó képet kapjon ezek működéséről, illetve fejlesztőinek véleményéről a versenyjogi és fogyasztóvédelmi implikációkról. A tanulmány várhatóan július közepén válik elérhetővé az adatkérő kérdőívek feldolgozása után.

a címlapról