:

Szerző: Koi Tamás

2023. december 19. 10:31

A tavalyi katasztrófa után feltápászkodott a Meta

A hatékonyabb működés, de méginkább Mark Zuckerberg kevésbé makacs vezetésének köszönhetően idén erőre kapott a Meta, mely 2022-ben katasztrofális éven volt túl.

Amilyen borzasztó évet zárt a tőzsdén tavaly a Meta, annyira jól sikerült ellensúlyoznia mindezt a cégnek idén: tavaly az eladások folyamatos csökkenése, a versenytárs platformok, így elsősorban a TikTok félelmetes mértékű növekedése és a metaverzum-projektbe - látszólag minden eredmény nélkül - pumpált dollár tízmilliárdok tépázták meg a céget, illetve a befektetői bizalmat, melynek köszönhetően a cég értékének 64%-át elvesztette, ezzel visszalőve magát a 2016-os szintre.

Ehhez képest a Meta papírjai idén a társaság eddigi fennállásának legjobb évét tükrözik, az árfolyam a pénteki záráson 178%-os pluszban állt. A növekedés mértékét jól érzékelteti, hogy a vállalat ezt megelőző, valaha volt eddigi legjobb évében, 2013-ban a növekedés "csupán" 105%-os volt, illetve idén az S&P 500-as listán szereplő cégek közül egyetlen társaságnak sikerült csak túlszárnyalnia ezt a szintet (az Nvidia-nak, mely a múlt hetet 235%-os plusszal zárta) - értékeli a cég idei évét a CNBC.

pogo

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

A cég talpra állásához, illetve a befektetői bizalom visszaszerzéséhez a kulcs Mark Zuckerberg tavaly és idén meghirdetett költségcsökkentési intézkedései vezettek, melyek többek között 20 ezer munkavállaló elbocsátásával jártak. A létszámleépítéseket is magába foglaló pakknak köszönhetően a Meta idén két alkalommal is csökkentette éves kiadási célját, mely az eredeti, még tavaly kommunikált 94 és 100 milliárd dollár közötti sávból idén októberre a 87 és 89 milliárd dollár közti sáv közé tolódott.

Jót tett a bizalomnak az is, hogy a fő tevékenységből származó értékesítés volumene a tavalyi év három egymást követő negyedévének csökkenését követően idén újra növekedésnek indult, a harmadik negyedévben realizált 23%-os növekedési ráta két éve nem látott szintet ért el. 

Elemzők szerint ugyanakkor a legfontosabb változás idén a vállalatirányítást érintően zajlott, így Mark Zuckerberg, aki korábban makacsul kiállt saját víziója mellett, engedett a befektetői nyomásnak és erősebb fókuszt helyezett az alaptevékenységként kezelt, jól fialó hirdetési bizniszre.

Ez ugyanakkor még távolról sem jelenti azt, hogy a menedzsment kényelmesen hátradőlhet, a Meta előtt ugyanis számos kihívás áll továbbra is 2024-ben. Ezzel együtt a cég lényegesen sebezhetőbb az olyan nagy riválisokhoz képest, mint a Google vagy az Apple, mivel nem rendelkezik saját platformmal, ellenben működése jelentős mértékben ki van téve a riválisok döntéseinek - erre jó példa az Apple 2021-ben bevezetett, követőkódok tiltását engedélyező felhasználói beállítása az iOS operációs rendszerben. Hasonló opciót tervez bevezetni Tracking Protection néven a Google a jövő év második felében a Chrome-nál.

Ha ez nem lenne elég, a TikTok, illetve a YouTube továbbra is komoly fenyegetést jelent a Meta számára, miután a fiatalabb korosztályt megszólító influenszerek a lassan elöregedő közönségű Instagram helyett vagy mellett ezt a két platformot részesítik előnyben.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról