Mobilpiac: a gigabájtok mozognak, az ügyfelek nem
A hatóság közzétette a mobilpiac idei első és második negyedévére vonatkozó statisztikáit, ami komoly meglepetéssel ezúttal sem szolgál: az adatforgalom dinamikusan nő, a szolgáltatók piacrésze pedig továbbra is bebetonozottnak látszik.
Sem a koronavírus-járvány, sem a rekord infláció, sem a szolgáltatók bizonyos szegmensekben intenzívnek tekinthető marketingtevékenysége nem hozott drasztikus változást a magyar mobilpiac szerkezetében, legfőképpen a három nagy piaci szereplő, a Magyar Telekom, a Yettel Magyarország és a Vodafone Magyarország piaci részesedését illetően. Az átlagos mobilnet-forgalom ugyanakkor meredeken emelkedik - derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) frissen közzétett mobilpiaci gyorjelentéséből.
Míg a teljes SIM-kártya mennyiség csak lassú ütemben emelkedett a négy évben, addig a mobilinternet-forgalom dinamikusan bővült, ráadásul mindhárom szolgáltatási szegmensben - a mobiltelefonos adatforgalom évi átlagos 37 százalékos, a nagyképernyős mobilinternet 23 százalékos, az M2M pedig 36 százalékos növekedést mutatott..
2019 harmadik negyedévében a teljes mobilinternet adatforgalom 110 petabájt (PB) volt, ami 34 százalékos éves átlagos növekedési ütemmel 2023 második negyedévére 349 petabájtra futott fel.
A növekedési trend a hatóság szerint valószínűleg a közeljövőben sem áll meg, hiszen az utolsó negyedévben kiugróan nagy változást tapasztalhattunk.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Az egy lakossági előfizetőre jutó havi fajlagos adatforgalom a postpaid előfizetések esetében az idei második negyedév végére elérte a 16,2 GB-ot, a nem lakossági ügyfeleknél pedig 7 gigabájtot. A lakossági prepaid fajlagos adatforgalom kevésbé marad el a postpaid-től, mint a hangszolgáltatás esetén láthattuk. Egy ilyen kártyára havonta 5 gigabájt esett a második negyedév végére.
A kumulált mobilinternet adatmennyiség 81 százalékát hanghívást is lehetővé tevő (mobiltelefonos) SIM-mel forgalmazták az előfizetők, 19 százalékát pedig nagyképernyős mobilinternettel. Az M2M-kártyákkal forgalmazott adatmennyiség elenyésző, aránya csupán 3 ezrelék a teljes mobilinternetforgalomhoz képest.
Ami ugyanakkor szinte semmilyen aspektusából nem változott, az a szolgáltatók ügyfelei által használt SIM-ek különböző forgalomtípusok alapján meghatározott aránya, azaz az egyes szolgálatók piaci részesedése.
Így a mobilnet-használók aránya az elmúlt négy évben gyakorlatilag változatlan volt a három nagy operátornál: a Telekom stabilan piacelsőnek számít, míg a Vodafone és a Yettel gyakorlatilag fej-fej mellett halad egymás mellett. A piaci erőviszonyok szegmensekre lebontva már nagyobb mozgást mutatnak az elmúlt három évben, ám ott is csak a nagyképernyős lakossági és nem lakossági szolgáltatások területén, ahol a Yettel az eltelt időszakban láthatóan aktívabb szereplőnek számított.