Még erősebben kapálózik a TikTok a kapuőri címke ellen
Ideiglenes intézkedést kért a TikTok a kapuőri státuszba való sorolás ellen benyújtott fellebbezése elbírálásáig, aminek kimenetele precedenst teremthet.
November 16-án járt le az a jogvesztő határidő, amin belül az Európai Unióban a digitális piacok szabályozásáról szóló új jogszabály, a Digital Markets Act (DMA) alapján kapuőri státuszt kapott cégek fellebbezhettek a Bizottság kijelölésről szóló határozata ellen. Addig a Meta és a TikTok jelezte, hogy az egyes szolgáltatások a cégek álláspontja szerint nem felelnek meg a szigorúbb elbírálást jelentő kapuőri státusz alapfeltételeinek.
A TikTok tulajdonosa, a ByteDance azzal érvelt, hogy a TikTok kapuőrnek minősítése éppen a DMA alapvető céljaival megy szembe, mivel a kínai cég szolgáltatása éppen egy olyan kihívó szereplő, mely egyrészt alig öt éve van jelen a piacon, másrészt a közösségi szolgáltatások szegmensében a mai napig kihívó szereplőnek számít, ezt a szerepet azonban elveszítheti, ha kapuőrnek minősítik. A kínaiak emellett azt is felhozták, hogy a Bizottság tévesen sorolta a kapuőrök közé a TikTokot, mivel az anyacég, a ByteDance forgalmi adatait vette ehhez alapul úgy, hogy a cég üzleti tevékenységének jelentős részét az Európai Unión kívül végzi.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Friss fejlemény az ügyben, hogy a TikTok kérvényt nyújtott be az Európai Unió második legfelsőbb bíróságának, hogy függessze fel kapuőri kijelölését addig, míg a bírák nem döntenek a státusz elleni kifogásról szóló fellebbezésről. Az ideiglenes intézkedés jóváhagyásához a vállalatnak meg kell győznie a bírót arról, hogy aggályai indokolják a kapuőr minősítés felfüggesztését a végső döntés meghozataláig, máskülönben ideiglenes intézkedés nélkül helyrehozhatatlan károkat szenvedhet el. A bíróság döntése szélesebb körű kihatással is lehet a szabályozási környezetre, mivel precedenst teremthet.
Az Európai Bizottság a 45 napos felülvizsgálati eljárás után szeptember elején első alkalommal minősített a digitális piacokról szóló jogszabály (DMA) értelmében kapuőrré hat szolgáltatót: az Alphabet, az Amazon, az Apple, a ByteDance, a Meta és a Microsoft cégeket. A minősítés összesen a kapuőrök 22 alapvető platformszolgáltatását érinti. A Meta platformjai közül a Facebook, az Instagram, a Whatsapp, a Messenger és a Marketplace kapott kapuőri státuszt, ez utóbbi kettő kapcsán jelezte a vállalat, hogy nem ért egyet a Bizottság döntésével.
A DMA meghatározta, hogy melyek azok a kritériumok, melyek alapján az adott cégek az EU belső piacát nagy mértékben befolyásolják, így megfogalmazott a jogalkotó bevételi határokat (ez évi 7,5 milliárd euró Európában a megelőző három évben), illetve ügyfélszámot (ez pedig 45 millió átlagos havi felhasználó és/vagy évente több mint tízezer aktív üzleti felhasználó).
Az előírt kötelezettségeknek a kapuőri státusz kijelölését követő fél éven belül kötelező megfelelniük az üzemeltetőknek. A jogszabályban foglaltakat megsértő vállalatokra minden eddiginél szigorúbb fellépés és akár az éves, globális árbevétel 10%-át (visszaesőknél 20%-ot) elérő bírság is várhat, extrém esetben pedig strukturális változtatásokat (pl. feldarabolás, egyes részlegek leválasztása) is előírhat a Bizottság a szabályszegőknek.