Európai fogyasztóvédők is nekimentek a Metának
Nem csak adatvédelmi, hanem fogyasztójogi szempontból is aggályos a Facebook és az Instagram november elején bevezetett havi előfizetéses modellje, mely 10-13 eurót kér havonta a felhasználóktól azért cserébe, hogy ne a két platform jelenítsen meg reklámokat a számukra.
Adatvédelmi aktivisták után fogyasztói jogvédők is támadják a Meta novemberben bevezetett havi előfizetéses modelljét, melynek lényege, hogy a Facebook és Instagram fiókok tulajdonosai választhatnak egy olyan konstrukciót, melynél nem jelenít meg számukra a platform hirdetéseket - havi 10 vagy 13 euróért cserébe, attól függően, hogy hol kötötték meg az előfizetést.
Az 1962-ben alapított, 18 tagból álló fogyasztóvédelmi érdekérvényesítő csoport, az Európai Fogyasztói Szervezet (BEUC), Európa legnagyobb hasonló intézménye szerint a Meta az ominózus előfizetési modellel fogyasztói jogokat sért többek között megtévesztő és agresszív, ezáltal félrevezető tájékoztatással és gyors döntéshozatali kényszerrel.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A BEUC emellett az adatvédelmi aktivistákhoz hasonlóan sokallja a felhasználók által fizetendő havi díj mértékét, mely arra sarkallhatja a fióktulajdonosokat, hogy beleegyezzenek a reklámok megjelenítésébe - és ezzel együtt az online tevékenységük nyomon követésébe. Illetve egyáltalán nem szabadna pénzt kérni felhasználóktól azért cserébe, hogy a személyes adataik megfelelő védelmet kapjanak - állítja a szervezet.
Ugyanerre hívja fel a figyelmet a hét elején az iparág legrettegettebb jogi aktivistájának, Max Schrems-nek a szervezete, a noyb, mely hétfőn eljuttatta panaszát az osztrák adatvédelmi hatóság részére - ami borítékolhatóan uniós szintre emeli a jogvitát.
A noyb a banaszbeadvány kapcsán több próbafelmérésre is felhívta a figyelmet, melyek során a felhasználók csupán átlagosan 3-10 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem bánja, ha nyomon követik az internetes tevékenységét a perszonalizált reklámok kiszolgálásához, ugyanakkor 99,9-uk mégis beleegyezne ebbe már akkor is, ha csak egy jelképes, havi 1,99 eurós összeget kérnének el tőle azért, hogy ne kövessék az interneten.