Ömlik a pénz a felújított kütyük forgalmazóihoz
Világszerte óriási összegeket pumpálnak felújított kütyükre specializálódott startupokba a különböző alapok és (angyal)befektetők, miután az újabb készülékeket - okostelefonokat, tableteket, PC-ket - lényegesen kevesebben engedhetik meg maguknak, mint évekkel ezelőtt.
A globális gazdasági helyzet új lehetőséget teremtett azoknak a startupoknak, induló vállalkozásoknak, melyek nagyban értékesítenek különböző felújított elektronikai eszközöket, jellemzően informatikai és telekommunikációs berendezéseket, azaz okostelefonokat, tableteket és PC-ket. A jelek szerint legalábbis a felhasználók többsége továbbra is ragaszkodik az időszakonkénti készülékcseréhez, ám az új kiszemelt már nem feltétlenül új modell, hanem adott esetben a néhány évvel ezelőtti, ugyanakkor teljesítményét tekintve ma is teljes mértékben helytálló csúcsot képviseli - lényegesen olcsóbban.
A Crunchbase cikke szerint az ilyen - felújított -kütyükben utazó cégekbe az elmúlt évek során elképesztő mennyiségű, több milliárd dollárnyi tőke áramlott, az invesztíciók tempója pedig különösen az utóbbi időszakban gyorsult fel részben a fent említett keresletnövekedésre válaszul, részben pedig azért, mivel a felújított berendezések forgalmazása alapvető összhangban van azokkal a klímacélokkal, melyek az elektronikai hulladék drasztikus csökkentését javasolják vagy írják elő.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A lap által kigyűjtött adatok szerint a felújított elektronikai eszközöket forgalmazó startupok körében már olyan nehézsúlyú szereplők is találhatók, mint a francia Back Market, mely mostanáig több mint egymilliárd dollárnyi tőkét vont be sikeresen, de külön említi a cikk a lista negyedik helyén álló, bécsi székhelyű Refurbedet, mely a napokban esett túl egy 57 millió dollár értékű tőkebevonáson, ezzel a cég mostanáig összességében csaknem 131 millió dollárnyi befektetéshez jutott hozzá.
A felújított mobilokban és tabletekben utazó startupok közül a befektetők által legkedveltebb kelet-európai szereplő a bukaresti székhelyű Flip, melybe a régió egyik legnagyobb e-kereskedőjének számító eMAG tolt be csaknem nyolcmillió eurót. A Flip egyben az egyetlen olyan, erre a termékköre szakosodott kereskedelmi vállalkozás, mely magyarországi webshoppal is rendelkezik (mely hazánkban Rejoy néven működik - a hasonló picterek felkapottságáról sokat elárul, hogy a cég éppen ma közölte, hogy a Black Friday időszak alatti forgalma ötszörösére nőtt a tavalyihoz képest).
A trendek hatására a szegmensben az ügyfelekkel tradicionálisan szoros kapcsolatot ápoló mobilszolgáltatók is óvatos puhatolózásba kezdtek, Nagy-Britanniában például a napokban ment híre, hogy a BT Csoport megkörnyékezte a helyi használtpiac egyik legnagyobb szereplőjét, a musicMagpie-t, de árul már használt mobilokat a Magyar Telekom is saját webshopjában.