Saját nagyságát vitatja a TikTok és a Messenger
Ma jár le az a jogvesztő határidő, amin belül az Európai Unióban a digitális piacokról szóló jogszabály alapján kapuőri státuszt kapott cégek megfellebbezhetik a Bizottság kijelölésről szóló határozatát. Eddig a Meta és a TikTok jelezte, hogy az egyes szolgáltatások a cégek álláspontja szerint nem felelnek meg a szigorúbb elbírálást jelentő kapuőri státusz alapfeltételeinek.
Szerdán a Meta, csütörtökön pedig a ByteDance kezében lévő TikTok jelezte, hogy fellebbezést nyújtott be az ellen a határozat ellen, melyben az Európai Bizottság a digitális piacok szabályozásáról szóló új jogszabály, a Digital Markets Act (DMA) alapján ún. kapuőri státuszba emelte a céget, illetve annak meghatározott platformjait. Az érintett multiknak ma van utoljára lehetőségük rá, hogy fellebbezési jogukkal éljenek.
Az Európai Bizottság a 45 napos felülvizsgálati eljárás után szeptember elején első alkalommal minősített a digitális piacokról szóló jogszabály (DMA) értelmében kapuőrré hat szolgáltatót: az Alphabet, az Amazon, az Apple, a ByteDance, a Meta és a Microsoft cégeket. A minősítés összesen a kapuőrök 22 alapvető platformszolgáltatását érinti.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A Meta platformjai közül a Facebook, az Instagram, a Whatsapp, a Messenger és a Marketplace kapott kapuőri státuszt, ez utóbbi kettő kapcsán jelezte a vállalat, hogy nem ért egyet a Bizottság döntésével, pontos részleteket ugyanakkor azon kívül nem közölt, hogy a jogszabály egyes, a kapuőri státuszra vonatkozó passzusai további tisztázásra szorulnak a cég jogászainak álláspontja szerint.
A ByteDance ezzel szemben azzal érvelt, hogy a TikTok kapuőrnek minősítése éppen a DMA alapvető céljaival megy szembe, mivel a kínai cég szolgáltatása éppen egy olyan kihívó szereplő, mely egyrészt alig öt éve van jelen a piacon, másrészt a közösségi szolgáltatások szegmensében a mai napig kihívó szereplőnek számít, ezt a szerepet azonban elveszítheti, ha kapuőrnek minősítik.
A kínaiak emellett azt is felhozták, hogy a Bizottság tévesen sorolta a kapuőrök közé a TikTokot, mivel az anyacég, a ByteDance forgalmi adatait vette ehhez alapul úgy, hogy a cég üzleti tevékenységének jelentős részét az Európai Unión kívül végzi.
A DMA meghatározta, hogy melyek azok a kritériumok, melyek alapján az adott cégek az EU belső piacát nagy mértékben befolyásolják, így megfogalmazott a jogalkotó bevételi határokat (ez évi 7,5 milliárd euró Európában a megelőző három évben), illetve ügyfélszámot (ez pedig 45 millió átlagos havi felhasználó és/vagy évente több mint tízezer aktív üzleti felhasználó).
A tét relatíve nagy, a kiemelt státusz ugyanis a DMA-ban felsorolt számos többlet kötelezettséget jelent a platformok számára, így egyebek mellett:
- Többé nem zárhatják be az ügyfeleket/előfizetőket a saját ökoszisztémájukba,
- Többé nem dönthetnek önkényesen az eszközökre kötelezően, gyárilag telepített és eltávolíthatatlan appokról, továbbá nem írhatják elő, hogy az applikációkat milyen forrásból köteles beszerezni a felhasználó,
- Nem hozhatják saját platformjaikat és termékeiket helyzetbe a riválisok kárára,
- Illetve biztosítaniuk kell az általuk kezelt üzenetküldő platformok átjárhatóságát.
A fenti kötelezettségeknek a kapuőri státusz kijelölését követő fél éven belül kötelező megfelelniük az üzemeltetőknek. A jogszabályban foglaltakat megsértő vállalatokra minden eddiginél szigorúbb fellépés és akár az éves, globális árbevétel 10%-át (visszaesőknél 20%-ot) elérő bírság is várhat, extrém esetben pedig strukturális változtatásokat (pl. feldarabolás, egyes részlegek leválasztása) is előírhat a Bizottság a szabályszegőknek.