Idén is figyeli a Black Friday akciókat a GVH
Javában zajlik a Black Friday szezon, mely nem csak a kereskedők, hanem a kiskereskedelmi tevékenységet folytató cégek jogszabálykövető gyakorlatát ellenőrző hatóságok - köztük a Gazdasági Versenyhivatal - számára is csúcsszezon.
Az idei november az erősen megcsappant forgalmú hazai kiskereskedelem kvázi utolsó mentsvára, hogy a lehető legkisebb visszaesést elszenvedve próbálja behúzni a 2023-as évet - a Black Friday időszak nem is feltétlenül egy napról, hanem sok helyen már egy egész hónapon át tartó akciós időszakról szól ezeknél az üzleteknél.
Ám ahogy az a múltban számtalanszor bebizonyosodott már, az akciók egy része ha nem is feltétlenül teljes átverés, de lényegesen kisebb mértékű, mint ahogy az a reklámokban olykor feltűnik, ezért a szektort versenyjogi szempontok alapján felügyelő Gazdasági Versenyhivatal (GVH) idén is a tisztességes akciózásra és a megfontolt vásárlásra szólítja fel a kereskedőket és a vevőket egyaránt.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A GVH az edukatív jellegű megközelítés mellett az elmúlt évekhez hasonlóan idén is folyamatosan figyeli a piaci jelzéseket, hogy közbeavatkozhasson a versenyt torzító jogsértések esetén - derül ki a szervezet keddi közleményéből.
Az elmúlt néhány év során a magyar versenyhatóság komolyan bekeményített az online kereskedelem legnagyobb szereplői részéről tapasztalható jogsértések miatt, így több népszerű webáruház akciótartási gyakorlatát is jogsértőnek találta, összességében milliárdos nagyságrendű bírságokat kiszabva rájuk.
A hatóság bírságolta már ezért a piac két nagy külföldi szereplőjét, a romániai eMAG-ot (ez volt a hatóság fennállásának eddigi legnagyobb értékű bírsága és jóvátétel-kötelezettsége egyben - előbbi 200 millió forintra rúgott, utóbbi nagyjából 4 milliárd forintot tett ki) és a cseh Alzát is (892 millió forintra), de kapott megtévesztő akciózás miatt kisebb bírságot a magyar tulajdonosi kézben lévő Euronics is, illetve legutóbb, szeptember végén a Media Markt üzletlánc kapcsán derült ki, hogy valótlan árkedvezményekkel reklámozott egyes tévékészülékeket a cég, amiért 23 millió forintos bírság megfizetése mellett 20 millió forintos kompenzációs vállalt.
A kereskedői gyakorlatokkal kapcsolatban továbbra is bárki élhet jelzéssel a Versenyhivatal felé a hatáskörébe tartozó ügyekben, vagyis azokban, amelyek érdemben érinthetik a piaci versenyt. A fogyasztók a GVH honlapján találhatnak részletes információt arról, hogy mikor és milyen esetekben érdemes a versenyhatósághoz fordulniuk, és milyen típusú vásárlói panaszokban tud más szerv a segítségükre lenni.