Exkluzív: Lefaragja az inflációkövető díjkorrekciót a Vodafone
Nagyon úgy néz ki, hogy jövőre sem marad el a nagy távközlési szolgáltatóknál az idén először alkalmazott inflációkövető díjkorrekció, a cégek azonban tompíthatják annak hatásait - elsőként a Vodafone terítette ki a lapjait.
Garantált, hogy nem marad el jövőre sem a Központi Statisztikai Hivatal inflációs adataihoz igazított díjkorrekció a távközlésben, nem kizárt azonban, hogy a piaci szereplők között a kőbe (pontosabban általános szerződési feltételekbe) vésett automatizmus dacára versenyhelyzet alakulhat majd ki annak kapcsán, hogy melyik cég tudja a ‘23-as esztendőt jellemző rekord inflációból fakadó díjnövekményt az ügyfelek számára legkevésbé fájdalmas módon tálalni.
Díjkorrekció-korrekció
A 4iG csoport többségi tulajdonában lévő Vodafone Magyarország a nagy piaci szereplők közül néhány héttel ezelőtt lépéskényszerbe került, miután a korábbi tulajdonos úgy döntött, hogy a cég üzleti évéhez igazodva az összes többi versenytárshoz képest egy negyedévvel előbb számolja ki a matekot.
Azaz míg a Magyar Telekom, a Yettel Magyarország és a Digi az előző naptári év átlagos árindex-változását veszi alapul, addig a Vodafone Magyarország (még az előző tulajdonos irányítása alatt hozott döntés alapján) a cég üzleti évéhez igazodva a tárgyévét megelőző naptári év augusztus 31. napja és az azt megelőző naptári év szeptember 1. napja közti időszak átlagát veszi figyelembe.
Ebből valamikor a jövő év első néhány hónapjában a Vodafone jelenleg hatályos szerződési feltételei alapján egy valamivel több mint 22%-os díjkorrekció kellene következzen a szolgáltató ügyfelei számára, ez a képlet azonban átrajzolható, és át is fogja rajzolni a Vodafone a publikus tarifákat használó lakossági és kisvállalati előfizetői esetén:
Az inflációkövető automatikus díjkorrekció mértéke nem kérdéses, a Vodafone esetében már tudjuk, hogy ez 22,01%-ra jönne ki. Azonban a makrogazdasági és az iparági környezet is változott, ezért úgy határoztunk, hogy a díjkorrekciót a lehető legkésőbbre, 2024. március 1-jére halasztjuk, és csak jelentősen kisebb, 15,4 százalékos korrekciót alkalmazunk.
-mondta el a HWSW-nek Bányai Tamás, a Vodafone Magyarország Zrt. szeptemberben kinevezett új vezérigazgatója egy lapunkkal folytatott háttérbeszélgetésen.
Ezzel párhuzamosan pedig ebben az ügyfélkörben az egyes kedvezményeinket is ugyan ilyen mértékben, azaz 15,4 százalékkal megemeljük. Ezekkel a lépésekkel éves szinten csaknem 40 százalékos kedvezményt biztosítunk a publikus tarifákat használó lakossági és kisvállalati előfizetőink számára a korábban meghatározott inflációkövető díjkorrekcióhoz képest
-tette hozzá a vezérigazgató.
CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata! A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.
Bányai lapunknak hangsúlyozta, hogy a mechanizmus csak az előfizetők számára előnyösen változott, tisztán üzleti döntés alapján, amelyet nem politikai, hanem kizárólag versenyszempontok vezéreltek, és amit a vállalat igazgatósága is jóváhagyott.
Az új feltételek kialakítása során a Vodafone menedzsmentje mindenesetre kiindulásként azzal kalkulálhatott, hogy a versenytársak az elcsúsztatva alkalmazott díjkorrekció révén 2023-ban több mint 50%-kal nagyobb mértékben emelték díjaikat (a Vodafone januárban 9,39%-kal, a Telekom és a Yettel márciusban 14,5%-kal korrigálta havi díjait), igaz, a cég az esetleges kedvezmények mértékét idén még változatlanul hagyta, ami így növelhette az ügyfelek terheit.
Ehhez jön hozzá, hogy a jelenleg hatályos szerződési feltételek és az inflációs előrejelzések szerint jövőre további 18-19% -os díjkorrekció várható a riválisoknál - vagyis a díjkorrekció első két évében a Vodafone általános korrekciós indexe nagyjából 8-9 százalékponttal kedvezőbbé válhat a Telekommal és a Yettellel összehasonlítva (nem számolva a kedvezményekkel).
Mindez persze csak abban az esetben érvényes, ha a versenytársak semmit sem reagálnak a Vodafone döntésére.
Csak egy (számjegy) maradhat!
A fentiek okán valószínűsíthető, hogy az inflációkövető díjkorrekció bár ügyfélszempontból alapvetően egy kedvezőtlen folyamat, mégis egészen új típusú versenyt hoz be legalább idén a magyarországi távközlési vállalatok működésébe, azaz a riválisok valamilyen módon szintén belenyúlnak saját szerződési feltételeikbe az év hátralévő időszakában.
Ennek mikéntjét és mértékét a Vodafone mostani akciója mellett meghatározhatja, hogy az iparági szereplőknek mennyire fáj(t) valójában az extrém magas infláció. A Magyar Nemzeti Bank elemzői szerint mindazonáltal az iparág saját költségszint-növekedésével összehasonlítva indokolatlanul nagy mértékben korrigálta, korrigálja a díjakat, amit csak erősít, hogy a piacvezető Magyar Telekom a második negyedévben kiugróan jó pénzügyi teljesítményt ért el - részben éppen a díjkorrekció hatására.
A fentiekkel együtt - a távközlési hálózatok kiépítési és üzemeltetési költségeinek folyamatos növekedéséből adódóban - az inflációkövető díjkorrekciós automatizmus megszüntetésére aligha lehet számítani a következő években, a pénzromlás mértékének csökkenésével azonban annak hatása várhatóan kevésbé csapódik majd le az előfizetőkön (és a szolgáltatókon) olyan drámai mértékben, mint napjainkban.