Újabb nagy szereplő lép be a használt mobilok hazai piacára
Az Euronics követi a hazai piacra 2022 végén belépett Rejoy példáját, első körben bevizsgált, ellenőrzőtt iPhone-készülékeket tett megvásárolhatóvá webshopján keresztül.
A használt okostelefon iránti élénk érdeklődés hullámára felült a hazai e-kereskedelmi piacon komoly szereplőnek számító Euronics is: az áruház webshopjának kínálata augusztusban jó állapotú, használt készülékekkel bővült, melyről most adott hír a cég. Az Euronics szerint a vásárlók tudatosabb hozzáállást mutattak az elmúlt egy évben, ritkábban cserélik le készülékeiket, az emelkedő árak miatt pedig kevésbé keresik az adott évben frissen kiadott, legújabb modelleket.
A beszállító partner által ellenőrzött, bevizsgált, újból árusításra bocsátott darabokból álló első készletet a korábbi években kiadott iPhone-okból állította össze az áruház, amiket akár az eredeti áruknál 30-40 százalékkal alacsonyabb áron lehet megvásárolni. Kereslettől függően később más termékkategóriákra is kibővülhet a kezdeményezés, illetve a cég aktívabban dolgozik a készülékbeszámításhoz szükséges háttér megteremtésén.
A kereskedő a használt mobiltelefonokra is vállal szavatosságot, ami azokra a hibákra terjed ki, amelyek feltehetően már az áru átadásakor fennálltak, és a vásárlás időpontjától számítva egy éven belül jelentkeznek.
A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.
Az Euronicsot megelőzően tavaly év végén, rendkívül jó időzítéssel indította el magyarországi webshopját az eMAG pénzügyi befektetését is élvező, használt mobilokban utazó romániai Flip Technologies nevű startup, mely hazánkban Rejoy márkanéven van jelen a piacon. A cég forgalma a rendkívüli gazdasági helyzetnek köszönhetően azonnal kilőtt, keresleti oldalon hamar egyértelművé vált az iPhone-dominancia.
Pörög a használtmobil-biznisz
A két kereskedő arra a nemzetközi trendre fordult rá, amely azt mutatja, hogy egyre kevesebb új mobil talál gazdára, míg a felújított készülékek eladásai folyamatosan nőnek, részben amiatt, hogy a vásárlók csökkenteni szeretnék kiadásaikat, másrészt egyre fontosabbnak tartják a környezetbarátabb, tudatosabb vásárlást.
A Rejoy nyáron közzétett jelentése szerint ez a magyar piacon is látszódik: míg ősszel az ügyfelek kimondottan a legolcsóbb telefonokat keresték, 2023-ban a rendelések már a nagyobb tudású, újabb, így valamelyest drágább készülékek irányába mozdultak el. Noha a nyár a hagyományos mobilértékesítésben “holtszezonnak” számít, a szolgáltatás bevallása szerint az idei év legerősebb forgalmat generáló időszaka a június volt, tehát sokan már egy felújított készülékkel terveztek szabadságra menni.
A CSS Insights tanulmánya szerint a felújított kategóriában a korábbi években piacra dobott felsőkategóriás modelleket keresik a legtöbben, az elemzés alapján az iPhone 12 a legnépszerűbb választás a vásárlók körében. A Rejoy hasonlóról számol be magyar viszonylatban, az ügyfelek háromnegyede (72%) valamilyen iPhone modellt vásárol. Eladott darabszámban a legnagyobb növekedést az iPhone 13 termékcsalád készülékei produkálták a Rejoynál 2023-ban: mostanra ezek a típusok teszik ki az itthon eladott összes készülék mintegy 10 százalékát, de a már említett iPhone 12-es széria modellei szintén népszerűek a magyar vásárlók körében.
A CCS Insights másik, kifejezetten a kelet-európai piacot vizsgáló elemzése 2 szerint 2023 első három hónapjában az Apple-telefonok a másodlagos piac eladásának 69,7 százalékát tették ki, míg a Samsung részesedése 20,8 százalék volt, az egyéb márkáké pedig összesen 9, százalék. A kelet-európai felújítottmobil-piacon a három legkelendőbb modellcsalád az iPhone 12, az iPhone 11 és az iPhone SE (2020) volt az első negyedévben, ezek közül is az iPhone SE (2020) 64 GB-os modellből talált gazdára a legtöbb a régióban, ez a konkrét típus adta a teljes eladott mennyiség 6,41 százalékát.
Tavaly év végéhez képest a kelet-európai régióban eladott felújított okostelefonok átlagára 54 euróval, vagyis mintegy 20 ezer forinttal nőtt az első negyedévben, ami az újabb, drágább modellek, például az iPhone 12 előretörésének köszönhető a CCS Insights adatai szerint.