Negyedévente 20-30 ezer háztartás szakít a tévével
Az elmúlt két-három évben - döntő részben a lokalizált tartalmak számának drasztikus emelkedésével - jelentős mértékben nőtt a lekérhető videotartalmak népszerűsége hazánkban. A szakhatóság felmérése szerint ezzel párhuzamosan hosszú stagnálást követően itthon is beindult a tévés előfizetések lemorzsolódása, vagyis a tévés cord-cutting jelenség.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) évente végzett reprezentatív felmérése szerint legutóbb már a háztartások közel fele – 44 százaléka – nézett filmeket vagy sorozatokat ezeken a csatornákon, ami már a tavaly év végén nyilvánosságra hozott hasonló kimutatás 40%-ához képest is érzékelhető növekedést jelent. A hazai SVOD-piacot továbbra is a Netflix uralja, de erősen nyitott a Disney+, illetve kérdés, hogy a Netflix térnyerése az előfizetői konstrukciók nyári átalakítása (családi fiókok felhasználásának szigorítása) a hazai piacra milyen hatást gyakorol majd hosszútávon.
A hatóság által publikált eredmények alapján a hazai háztartások mintegy 30%-a fizet elő a Netflixre, 21%-uk az HBO Max-ra, illetve 14%-uk a tavaly újonnan megjelent Disney+ -ra - az NMHH nem tér ki rá, hogy van-e átfedés az előfizetők között, illetve az milyen mértékű lehet.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A demográfiai adatokat figyelembe véve az előfizetők eloszlása nem szolgál különösebben meglepő tanúsággal: a magasabb végzettségű, a jó anyagi helyzetben lévő, továbbá a fiatalabb háztartások sokkal nagyobb eséllyel veszik igénybe a lekérhető tartalmakat. Így például míg a 30 és 39 év közötti felnőttekkel vagy szülőkkel rendelkező háztartásoknak 54 százaléka volt streaming-előfizető, a 60 év feletti háztartásoknak csak 19 százaléka. Hasonlóképpen, míg a legjobb anyagi helyzetű háztartások 65 százaléka használt előfizetéses lekérhető videoszolgáltatás, a legrosszabb pénzügyi helyzetben lévőknek csak a 24 százaléka.
A hatóság szerint az a megállapítás ugyan általánosságban nem igaz, hogy amennyivel többet néz valaki lekérhető filmeket, annyival kevesebbet tévézik, de kétségtelen jelei vannak a tévéhasználat lassú visszaszorulásának.
A legutóbbi felmérés alkalmával a háztartások 12 százaléka nem nézett már egyáltalán televízióadást, vagy azért, mert csak streaminget nézett, vagy azért, mert sem tévét, sem streaminget nem fogyasztott. Az elmúlt két évben ezzel párhuzamosan megindult a televízió-előfizetések lemorzsolódása is. Míg korábban hosszú ideig stabilan 3,7 millió körül volt a tévé-előfizetések száma, 2021 közepe óta csökken: az idei év közepén a két évvel korábbi csúcsértékhez képest 175 ezerrel, közel 5 százalékkal kevesebb előfizetést tartottak nyilván, azaz negyedévente mintegy 20-30 ezer háztartás dönt úgy, hogy nincsen szüksége a hagyományos televíziózásra.