22%-os áremelés jöhet a Vodafone-nál az év elején
Nyilvánosságra hozta a Központi Statisztikai Hivatal az augusztusi pénzromlás mértékét, ami az egyik magyarországi távközlési szolgáltató ügyfélbázisát vastagon érintheti.
Nyilvánosak az augusztusi inflációs adatok - a Központi Statisztikai Hivatal az előzetesen vártnál valamivel nagyobb, 16,4 százalékos átlagos pénzromlást jelentett az év nyolcadik hónapjára. Bár a piacok által jellemzően kiemelt figyelemmel kísért éves statisztikákhoz szükséges időszakból még négy hónap hátravan, ezzel máris pont kerülhet egy fontos, több millió távközlési előfizetőt potenciálisan érintő kérdésre.
A Vodafone Magyarország 2023-ban a távközlési szolgáltatók közül elsőként korrigálta utólag fizető ügyfeleinek havi előfizetési díjait a fogyasztói árindex változásait figyelembe véve, méghozzá már az év első napjától. A szolgáltató ezzel alapjaiban tért el versenytársaitól, melyek a naptári évre vonatkozó fogyasztói árindex alapján építették be az inflációkövető díjkorrekciós mechanizmust a szerződéses feltételeikbe zömében a tavalyi év során.
A piros logós szolgáltató ezzel szemben a díjkorrekció tárgyévét megelőző naptári év augusztus 31. napja és az azt megelőző naptári év szeptember 1. napja közti időszak átlagát veszi figyelembe e számítás során, ami jelen estben a 2022. szeptember 1. és a 2023. augusztus 31. közti időszak, míg az idei díjemelésnél a 2021. szeptember 1. és a 2022. augusztus 31. közötti időszak volt.
A ma közzétett hivatalos KSH-adatokkal számolva ez azt jelenti, hogy a Vodafone Magyarország számlás előfizetői a következő év elejétől 22%-os díjemeléssel számolhatnak.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A szolgáltató általános szerződési feltételei ráadásul nem teszik lehetővé a fenti átlagszámítástól való eltérést, mivel a jelenleg hatályos szövegezés alapján a mechanizmus fixen igazodik a KSH által szolgáltatott adatokhoz, jóllehet a díjemelésnek nem kell feltétlenül január 1-jével megtörténnie, hanem - az előzetes értesítést követően - az valamikor az év első napját követő 90 napon belül válik esedékessé.
A Vodafone ugyanakkor ugyanezen mechanizmust alkalmazva idén már január első napjaiban megemelte díjait, igaz, csak 9,39%-kal, ezzel a cég előfizetői idén valamivel jobban jártak, mint a versenytársak (Magyar Telekom, Yettel) ügyfelei, akiknél a tavasszal végrehajtott díjkorrekció mértéke megegyezett a tavalyi pénzromlás (14,5%) mértékével.
Ezzel együtt a rivális szolgáltatók előfizetői is jó eséllyel az ideinél nagyobb mértékű díjemelésre számíthatnak majd jövő tavasztól, elemzők ugyanis a 2023-as inflációt 18,5-19,5 százalékra várták még a nyár elején, az azóta nyilvánosságra hozott havi statisztikák alapján ez ugyanakkor csak abban az esetben lenne tartható, ha az év utolsó hónapjaiban bőven az egyszámjegyű határ alá kúszna a pénzromlás mértéke.
Ha a díjkorrekciók csakugyan a fentiek szerint valósulnak meg, a Vodafone ügyfelei összességében kétéves távlatban valamivel kisebb mértékű átlagos díjemelésre számíthatnak, mint a rivális szolgáltatók előfizetői - idővel, az infláció visszaszorulásával pedig a hatás végül teljesen kiegyenlítődhet. Mindez természetesen abban az esetben érvényes, ha az új tulajdonos(ok) változatlanul hagyják a szerződési feltételekbe 2022-ben beemelt díjkorrekciós mechanizmust.
A Vodafone-nál - akárcsak a versenytársaknál - a díjkorrekciós mechanizmus alkalmazása nem minősül az előfizetői szerződés módosításának, így az előfizetőt a díjkorrekciós mechanizmus alkalmazása esetén felmondási jog nem illeti meg. A díjkorrekció a vezetékes- és mobilszolgáltatások havi díjait egyaránt érinti a szolgáltatónál.