:

Szerző: Dömös Zsuzsanna

2023. szeptember 8. 10:30

Friss külsővel veszi kezdetét a 15 éves Google Chrome új korszaka

Egy rakat fejlesztés bevezetése mellett újabb fontos lépést tesz a cég a sütik kivezetése felé.

Szeptember hónapjában ünnepli a Chrome böngésző 15. születésnapját, amit egy sor frissítéssel fejel meg a Google. A következő hetek során többek változik a szoftver asztali verziójának kezelőfelülete, ami nem meglepő mód jobban fog illeszkedni a Material You dizájnnyelv formavilágához. Az új dizájn egyelőre csak kísérleti funkcióként érhető el, idő előtt a "chrome://flags/" címsorba való gépelése után a „Refresh 2023” kifejezésre keresve lehet engedélyezni, utána jelenik meg a kerekített formákkal, új ikonokkal és színekkel ellátott felület, ami idővel alapértelmezetté válik.

Érkezik egy új „Chrome testreszabása” nevű panel is, ami a felhasználó ízlésének teret adva megengedi, hogy a használt színek kiválaszthatók legyenek, illetve a beállításokat profilokhoz rendeli. Jár mindehhez egy újragondolt menüsor, amiben a bővítmények, a Fordító, a Jelszókezelő funkciókhoz a cég állítása szerint gyorsabb és egyszerűbb lesz hozzáférni.

A Google emellett elindította az új Chrome Web Store nyilvános előnézetét, ami többek közt egy intelligensebb ajánlórendszert hoz személyre szabottabb ajánlásokkal. Beépül a korábban már rebesgetett Safety Check nevű biztonsági funkció, ami megkönnyíti a felhasználók számára a fejlesztők által eltávolított, a Chrome Web Store irányelveit megsértő, vagy rosszindulatú programként jelölt beépülők kezelését.

chrome_új_dizájn

A Gitlab mint DevSecOps platform (x)

Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

Talán ezeknél is fontosabb, hogy a Google fontos lépést tesz afelé, hogy tervének megfelelően 2024 végére kivezesse harmadik féltől származó sütiket a Chrome-ból. A 2019-ben bejelentett Privacy Sandbox kezdeményezés célja a külsős cookie-kat leváltó új, a cég megfogalmazása szerint az adatok védelmét szolgáló technológiák bevezetése, amelynek eredetileg tervezett ütemezésével többször csúszni kényszerült.

A fokozatos kivezetés 2024 második felében fog csak megkezdődni, de az API-k 2023 aktuális negyedévében válnak elérhetővé széles körben, amit idővel a sütik tiltása követ majd az új határidővel, szintén fokozatosan. Az API-k bevezetése a bejelentéssel a következő hónapokban zajlik le, a következő hetekben alapértelmezetten, bármilyen flag bekapcsolása nélkül széles körben elérhetővé válnak. A cég júliusban kezdte el lassan bevonni a felhasználók kis százalékát a Google Topics tesztelésébe, ami egyre többek számára fog megjelenni egy felugró abakban.

A Chrome új adatvédelmi beállításokat tett elérhetővé a hirdetésekhez, amelyek lehetővé teszik, hogy a netező kezelje a Privaxy Sandbox funkciókat, köztük a nem releváns hirdetési témakörök letiltását. A Chrome-ban már általánosan elérhető Privacy Sandbox API-k révén a fejlesztők és a hirdetési szolgáltatók felmérhetik, hogy készen állnak-e a harmadik féltől származó cookie-k tervezett megszüntetésére termékeik és szolgáltatásaikban.

temak

Az utóbbi évtizedben a Google leuralta a digitális reklámpiacot, és nem kevés kritika éri a fogyasztók privátszférájának megsértése, illetve versenyellenes gyakorlatok miatt. A Privacy Sandbox egyik célja, hogy a felhasználók ne legyenek egyértelműen beazonosíthatók (fingerprinting), de az adatokat a böngésző továbbra is gyűjti, de csak meghatározott szabályok szerint lehet hozzájuk férni.

Ennek egyik alapköve a Topic (Témák) API, aminek segítségével a felhasználó böngészője (és mobilja) meghatároz néhány olyan témát (például zene, fitnesz, futás) amelyek a tevékenysége alapján a felhasználó legfontosabb érdeklődési köreit képviselik. Amikor egy felhasználó felkeres egy webhelyet, az API a webhelyekkel és azok hirdetési partnereivel megoszt legfeljebb három témát – egyet-egyet az elmúlt három hétből –, így ők ezt az információt az érdeklődésen alapuló hirdetésekhez használt számos lehetséges jelek egyikeként használhatják fel. 

A sütik helyettesítésére bemutatott módszerként eleinte a FLoC-ot (Összevont csoportalapú tanulás) jelentette be a Google, ami az elképzelés szerint az önálló felhasználók követése helyett azokat érdeklődési köreik alapján nagyméretű csoportokba rendezte volna, ahogy kapcsolódó blogposztjában fogalmaz, elrejtve őket "a tömegben". Ezt a megoldást az iparág visszajelzéseit beépítve útközben továbbfejlesztette a Google, így jutott el odáig, hogy helyette inkább az érdeklődésen alapuló hirdetéseket privátabb jellegűvé tévő Topics (Témák) API-t használja majd. 

Az üzemeltetői szakmát számos nagyon erős hatás érte az elmúlt években. A történet pedig messze nem csak a cloudról szól, hiszen az on-prem világ is megváltozott.

a címlapról