Keresőt és csevegőt véd Brüsszeltől a Microsoft és az Apple
Két kapuőrnek számító óriáscég is kivenné bizonyos szolgáltatásait a digitális piacokról szóló törvény értelmében szabályozandó termékek közül, mivel a viszonylag kis népszerűségük szerintük ezt nem indokolja.
A novembertől kötelezően alkalmazandó, digitális piacok reformját célzó Digital Markets Act (DMA) jogszabály alapján ún. kapuőri státuszban lévő Microsoft és Apple is szeretné, ha bizonyos szolgáltatásaikra nem vonatkoznának többlet kötelezettségek és szigorúbb szabályozások. A Financial Timesnak beszélő források elmondása alapján a két cég szerint a Bing kereső, illetve az iMessage üzenetküldő szolgáltatások nem annyira meghatározóak a piacon, hogy vonatkozzanak rájuk a digitális piacokról szóló törvény korlátozásai, nem mondható el róluk, hogy különösebben erőteljesek lennének a piaci versenyben.
A redmondi szoftvercég a Windows meghatározó szerepét nem vitatja a PC-s operációs rendszerek közt, de a Bingnek rendkívül kicsi, körülbelül három százalékos a részesedése a keresőpiacon, ami valószínűleg továbbra is csökkenne, ha szabadabb hozzáférést kellene biztosítani a felhasználóknak a rivális keresőmotorokhoz. A cég szerint az sem reális elképzelés, hogy ugyanolyan kötelezettségek vonatkozzanak a Bingre, mint a rivális Google Keresőre, ami lényegesebben fontosabb szereplő.
A DMA-ban foglalt kötelezettségek alkalmazásától az Európai Bizottság elsősorban a fair verseny erősödését várja a nemzetközösségben, az ebbe az irányba tett egyik első, fontos lépés várhatóan az iOS 17-tel érkezik majd kora ősszel, amikor az Apple a pletykák szerint feladja az App Store monopóliumát az iPhone-okon. A cég már dolgozik azon, hogy az iOS-t megnyissa a külsős alkalmazásboltok előtt, a szabályoknak való megfeleltetés érdekében. A cég szerint az iMessage azonban nem éri el a DMA 45 millió aktív felhasználóra vonatkozó küszöbét, ezért nem kell együttműködnie más üzenetküldő alkalmazásokkal. Bár hivatalos számokat eddig nem közöltek az iMessage felhasználói bázisáról, a becslések szerint egymilliárd felhasználóról lehet szó.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az Európai Bizottság szeptember 6-án teszi közzé a kijelölt kapuőrök listáját, amiben nem csak a vállalatokat, de az általuk kínált konkrét szolgáltatásokat is megnevezi, a Microsoft és az Apple a közzététel előtt szeretné lehúzni a listáról a két fentebb említett szolgáltatást. A bizottság akár vizsgálatot indíthat annak megállapítására, hogy ezeknek a szolgáltatásoknak meg kell-e felelniük a DMA-ban meghatározott új kötelezettségeknek.
Július ötödikéig összesen hét nagy technológiai cég nyilatkozott önbevallásos alapon arról, hogy kapuőr státuszban vannak, illetve lesznek, ezután kezdett a bizottság az értékelésbe, a határidő után pedig hivatalosan is kiemelt státuszt ad a fenti cégeknek, mely a DMA-ban felsorolt számos többlet kötelezettséget jelent számukra. A jogszabály új kötelezettségeket ró a technológiai vállalatokra, ideértve az adatok megosztását, a versenytársakkal való összekapcsolást, valamint szolgáltatásaik interoperábilissá tételét a rivális alkalmazásokkal.
Egyebek mellett ezek a cégek:
- Többé nem zárhatják be az ügyfeleket/előfizetőket a saját ökoszisztémájukba,
- Többé nem dönthetnek önkényesen az eszközökre kötelezően, gyárilag telepített és eltávolíthatatlan appokról, továbbá nem írhatják elő, hogy az applikációkat milyen forrásból köteles beszerezni a felhasználó,
- Nem hozhatják saját platformjaikat és termékeiket helyzetbe a riválisok kárára,
- Illetve biztosítaniuk kell az általuk kezelt üzenetküldő platformok átjárhatóságát.
A fenti kötelezettségeknek a kapuőri státusz kijelölését követő fél éven belül kötelező megfelelniük a társaságoknak. A jogszabályban foglaltakat megsértő vállalatokra minden eddiginél szigorúbb fellépés és akár az éves, globális árbevétel 10%-át (visszaesőknél 20%-ot) elérő bírság is várhat, extrém esetben pedig strukturális változtatásokat (pl. feldarabolás, egyes részlegek leválasztása) is előírhat a Bizottság a szabályszegőknek.
A DMA világosan meghatározta, hogy mik azok a kritériumok, melyek alapján az adott cégek az EU belső piacát nagy mértékben befolyásolják, így megfogalmazott a jogalkotó bevételi határokat (ez évi 7,5 milliárd euró Európában a megelőző három évben), illetve ügyfélszámot (ez pedig 45 millió átlagos havi felhasználó és/vagy évente több mint tízezer aktív üzleti felhasználó.
Ebbe a körbe önbevallásos alapon hét technológiai multi jelentette be magát a Bizottságnak, így az Amazon, az Apple, az Alphabet, a ByteDance, a Meta, a Microsoft és a Samsung számít a DMA alapján kapuőrnek - közülük a ByteDance és a Samsung szereplése a listán kisebb meglepetésnek számít, a Booking.com szállásközvetítő oldal pedig azt jelezte, hogy idén még nem, de jövőre az előrejelzések szerint már meg fog felelni a fenti kritériumoknak.