Nehezen lövik be a magyarok, mennyi internetre van szükségük
Az "elégséges internetről" végzett piackutatást az NMHH, amiből többek közt kiderül, hogy a lakossági fogyasztók által elvárt szolgáltatás inkább az alsó szintű díjcsomagoknak felelt meg.
A hálózatok kiépítése, fejlesztése és fenntartása költséges, melyet a szolgáltatók – részben – az igénybevételtől függően az ügyfelekre terhelnek, ami különféle díjcsomagok meghatározásában nyilvánul meg. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMH) „Az elektronikus hírközlési piac fogyasztóinak vizsgálata – Internetes felmérés” című piackutatása többek közt felmérte, hogy a felhasználók mit gondolnak a számukra elégséges otthoni sávszélességről és mobilinternet adatkeretről, amikor egy olyan díjcsomagot próbálnak kiválasztani, ami elégséges a napi feladatok zavartalan ellátásához, de nem kell kidobniuk felesleges pénzt a kihasználatlanság miatt.
2022. decemberében a nagy szolgáltatók jellemzően 250/500/1000/2000 Mbit/s maximális letöltési sebességet engedő díjcsomagokat kínáltak. Mobilinternet esetén a díjcsomagokat az egy hónap alatt felhasználható adatmennyiség alapján alakítják ki: az újonnan szerződő számlás előfizetők 2/3/4/10/20/50 GB-ot, illetve (belföldön) korlátlan mobilinternet közül választhattak.
Az NMHH az egyetemes szolgáltatásról szóló rendeletében helyhez kötött internet esetén meghatározza azt a legkisebb sebességet, mely elégséges ahhoz, hogy egy internetező levelezni, böngészni vagy akár videócsetelni tudjon, ez jelenleg „rendes körülmények közt” 8 Mbit/s letöltési és 2 Mbit/s feltöltési sebességet jelent. A szolgáltatók által hirdetett otthoni díjcsomagok minősége messze meghaladta a hatóság által elvárt alapszintet.
A hatóság szerint a felmérés egyik tanulságaként levonható, hogy a felhasználók nagy része nem tudja reálisan megsaccolni, hogy melyik szolgáltatás elégítheti ki az igényeit a leggazdaságosabban. A telefonjukon mobilinternetet használók harmada nem tudta, hogy számára mekkora adatkeret lenne elegendő, az otthoni internetelőfizetőknek pedig közel fele nem volt tisztában azzal, hogy milyen sávszélesség felel meg neki.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A számszerűsített választ adók nagy része szerint otthoni vezetékes internetnél a 100 és 499 Mbit/s közötti (maximális, letöltési) sebesség, mobilinternetnél pedig az 1-5 Gbyte-os adatkeret volt elégséges 2022 végén.
Látható, hogy az elégségesnek gondolt otthoni internet sebessége jelentősen meghaladta az NMHH által meghatározott fentebb említett elégséges sebességet. Ellenben ha a kínálattal, vagyis az adott időszakban elérhető díjcsomagokkal vetjük össze, elmondható, hogy a lakossági fogyasztók által elvárt szolgáltatás inkább az alsó szintű díjcsomagoknak felelt meg, különösen a mobilinternet tekintetében. Vagyis a szolgáltatók nem a meglévő elvárásokat akarják teljesíteni, hanem annál magasabb szintű csomagokat kínálnak.
Az NMHH szerint azonban ez is a fogyasztók érdekét szolgálhatja, mivel a mobilinternet-forgalom nagyon gyorsan növekszik: 2021 végén például 8 Gbyte havi forgalom jutott egy mobilinternet-előfizetőre, egy évvel később ez már 11 GByte volt, tehát a jelenleg elégségesnek tűnő adatkeret egy év múlva már valóban kevésnek bizonyulhat.
Akik nem fizetnek elő otthoni internetre, csak mobilnettel végzik feladataikat, érthető mód magasabb adatkeretre vágynak. A fiatalabbak nagyobb keretet igényeltek, mint az idősek, 60 év felett pedig az iskolai végzettséggel nőtt a mobilinternettel kapcsolatos igény. Nagyobb keretet szerettek volna még azok, akik több időt interneteznek, online videókat néznek például Youtube-on, csetelnek, fájlmegosztót használnak, vagyis összességében azok, akik aktívabb internethasználók.
Többnyire hozzák az elvártat
Az internetkapcsolat sebességét a helyhez kötött internetre előfizetők fele, a mobilinternet előfizetők több mint egyharmada mérte meg. Ebben nincs semmi jelentős változás 2021-hez képest. Az emberek többnyire a vezetékes neten szoktak a nagyobb adatforgalmú tevékenységeket végezni (pl. filmnézés, nagy fájlok mozgatása), így fontos, hogy meglegyen a megfelelő, a szolgáltató által ígért sávszélesség. Valószínűleg ezért ellenőrzik gyakrabban a vezetékes internet sebességét, mint a mobilét, bár az utóbbi két évben fokozatosan emelkedett a mobilnetet megmérők aránya.
Az előfizetett letöltési sebességet többnyire biztosítja a szolgáltató az előfizetők szerint (otthoni: 78%; mobilinternet: 82%). A tavalyi eredményekhez képest növekedett a mobilinternet sebességével teljesen elégedettek aránya (31-ről 34%-ra).
A helyhez kötött elérésű internet sebességével az átlagosnál elégedettebbek a Telekom ügyfelei. Mind az otthoni, mind a mobilinternet esetében a Vodafone előfizetői a legkevésbé elégedettek a letöltési sebesség biztosításával.
Az elemzés a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság „Az elektronikus hírközlési piac fogyasztóinak vizsgálata – Internetes felmérés” alapján készült, ami éves rendszerességgel méri fel a magyar lakosság internetezési szokásait. Az adatfelvétel 4000 internetező online megkérdezésével történt, az adatfelvétel 2022. november-december között zajlott.