Nehezen lövik be a magyarok, mennyi internetre van szükségük
Az "elégséges internetről" végzett piackutatást az NMHH, amiből többek közt kiderül, hogy a lakossági fogyasztók által elvárt szolgáltatás inkább az alsó szintű díjcsomagoknak felelt meg.
A hálózatok kiépítése, fejlesztése és fenntartása költséges, melyet a szolgáltatók – részben – az igénybevételtől függően az ügyfelekre terhelnek, ami különféle díjcsomagok meghatározásában nyilvánul meg. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMH) „Az elektronikus hírközlési piac fogyasztóinak vizsgálata – Internetes felmérés” című piackutatása többek közt felmérte, hogy a felhasználók mit gondolnak a számukra elégséges otthoni sávszélességről és mobilinternet adatkeretről, amikor egy olyan díjcsomagot próbálnak kiválasztani, ami elégséges a napi feladatok zavartalan ellátásához, de nem kell kidobniuk felesleges pénzt a kihasználatlanság miatt.
2022. decemberében a nagy szolgáltatók jellemzően 250/500/1000/2000 Mbit/s maximális letöltési sebességet engedő díjcsomagokat kínáltak. Mobilinternet esetén a díjcsomagokat az egy hónap alatt felhasználható adatmennyiség alapján alakítják ki: az újonnan szerződő számlás előfizetők 2/3/4/10/20/50 GB-ot, illetve (belföldön) korlátlan mobilinternet közül választhattak.
Az NMHH az egyetemes szolgáltatásról szóló rendeletében helyhez kötött internet esetén meghatározza azt a legkisebb sebességet, mely elégséges ahhoz, hogy egy internetező levelezni, böngészni vagy akár videócsetelni tudjon, ez jelenleg „rendes körülmények közt” 8 Mbit/s letöltési és 2 Mbit/s feltöltési sebességet jelent. A szolgáltatók által hirdetett otthoni díjcsomagok minősége messze meghaladta a hatóság által elvárt alapszintet.
A hatóság szerint a felmérés egyik tanulságaként levonható, hogy a felhasználók nagy része nem tudja reálisan megsaccolni, hogy melyik szolgáltatás elégítheti ki az igényeit a leggazdaságosabban. A telefonjukon mobilinternetet használók harmada nem tudta, hogy számára mekkora adatkeret lenne elegendő, az otthoni internetelőfizetőknek pedig közel fele nem volt tisztában azzal, hogy milyen sávszélesség felel meg neki.
Jogod van tudni: mankó kirúgáshoz, munkahelyi szkanderezéshez Ezúttal egy mindenki számára kötelező, de laza jogi különkiadással jelentkezünk. Ennyi a minimum, amit munkavállalóként illik tudnod.
A számszerűsített választ adók nagy része szerint otthoni vezetékes internetnél a 100 és 499 Mbit/s közötti (maximális, letöltési) sebesség, mobilinternetnél pedig az 1-5 Gbyte-os adatkeret volt elégséges 2022 végén.
Látható, hogy az elégségesnek gondolt otthoni internet sebessége jelentősen meghaladta az NMHH által meghatározott fentebb említett elégséges sebességet. Ellenben ha a kínálattal, vagyis az adott időszakban elérhető díjcsomagokkal vetjük össze, elmondható, hogy a lakossági fogyasztók által elvárt szolgáltatás inkább az alsó szintű díjcsomagoknak felelt meg, különösen a mobilinternet tekintetében. Vagyis a szolgáltatók nem a meglévő elvárásokat akarják teljesíteni, hanem annál magasabb szintű csomagokat kínálnak.
Az NMHH szerint azonban ez is a fogyasztók érdekét szolgálhatja, mivel a mobilinternet-forgalom nagyon gyorsan növekszik: 2021 végén például 8 Gbyte havi forgalom jutott egy mobilinternet-előfizetőre, egy évvel később ez már 11 GByte volt, tehát a jelenleg elégségesnek tűnő adatkeret egy év múlva már valóban kevésnek bizonyulhat.
Akik nem fizetnek elő otthoni internetre, csak mobilnettel végzik feladataikat, érthető mód magasabb adatkeretre vágynak. A fiatalabbak nagyobb keretet igényeltek, mint az idősek, 60 év felett pedig az iskolai végzettséggel nőtt a mobilinternettel kapcsolatos igény. Nagyobb keretet szerettek volna még azok, akik több időt interneteznek, online videókat néznek például Youtube-on, csetelnek, fájlmegosztót használnak, vagyis összességében azok, akik aktívabb internethasználók.
Többnyire hozzák az elvártat
Az internetkapcsolat sebességét a helyhez kötött internetre előfizetők fele, a mobilinternet előfizetők több mint egyharmada mérte meg. Ebben nincs semmi jelentős változás 2021-hez képest. Az emberek többnyire a vezetékes neten szoktak a nagyobb adatforgalmú tevékenységeket végezni (pl. filmnézés, nagy fájlok mozgatása), így fontos, hogy meglegyen a megfelelő, a szolgáltató által ígért sávszélesség. Valószínűleg ezért ellenőrzik gyakrabban a vezetékes internet sebességét, mint a mobilét, bár az utóbbi két évben fokozatosan emelkedett a mobilnetet megmérők aránya.
Az előfizetett letöltési sebességet többnyire biztosítja a szolgáltató az előfizetők szerint (otthoni: 78%; mobilinternet: 82%). A tavalyi eredményekhez képest növekedett a mobilinternet sebességével teljesen elégedettek aránya (31-ről 34%-ra).
A helyhez kötött elérésű internet sebességével az átlagosnál elégedettebbek a Telekom ügyfelei. Mind az otthoni, mind a mobilinternet esetében a Vodafone előfizetői a legkevésbé elégedettek a letöltési sebesség biztosításával.
Az elemzés a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság „Az elektronikus hírközlési piac fogyasztóinak vizsgálata – Internetes felmérés” alapján készült, ami éves rendszerességgel méri fel a magyar lakosság internetezési szokásait. Az adatfelvétel 4000 internetező online megkérdezésével történt, az adatfelvétel 2022. november-december között zajlott.