Nagy értékű IBM támogatás a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemnek
Az IBM Magyarországi Kft. üzleti partnereivel - Emerald Software Kft. és Inter-Computer Kft. - együttműködve egy nagy értékű S/390 Multiprise 2000-es mainframe számítógépet és azzal kapcsolatos szoftvereket, valamint oktatási és karbantartási hátteret adományozott a Budapesti Műszaki Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai karán az Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszéknek. Az adományt a felhasználó oldali feladatok támogatására kiegészítette munkaállomásokkal, amelyek most egy IBM e-Server laboratóriumban működnek.
A laboratórium számtalan gyakorlat és mérés helyszínéül szolgál, tantervi órákon kívül pedig gyakran veszik igénybe a tanszék hallgatói feladataik megoldásához. Használják önállólaboros és diplomatervező hallgatók, valamint mindazok, akik önszorgalomból akarnak ismerkedni az új technológiákkal. Az IBM eServer laboratóriumnak köszönhetően már eddig is több önállólabor feladat készült el, melyek közül egy a nemrégiben első díjat kapott a Műszaki Egyetem Tudományos Diákköri Konferenciáján.
A rendszer többrétegű architektúrát alkalmaz, melynek kiszolgáló oldali komponensei egy Lotus Domino szerverre épülnek, annak elosztott publikációs és adminisztrációs képességeit használják fel. A középső, az üzleti logikát tartalmazó réteg Java Bean technológiával készült, a megjelenítési réteg pedig JSP-t (Java Server Pages) használ.
Napjainkban a mainframek szerepe nagy teljesítményüknek és megbízhatóságuknak köszönhetően egyre nő, ezért különösen fontos, hogy ennek az architektúrának a bemutatása az oktatás részét képezze, hogy a hallgatók a gyakorlatban is megismerkedhessenek vele. A gépen, amely a zion.aut.bme.hu néven érhető el OS/390 operációs rendszer alatt IBM DB2 UDB nagyteljesítményű adatbázis-kezelő, Lotus Domino levelező és csoportmunka kiszolgáló, IBM webszerver és WebSphere alkalmazás kiszolgáló fut, kísérletképpen pedig folyamatban van egy mainframe-es Linux disztribúció telepítése is egy logikai partícióban.
Összefoglalva elmondható, hogy ez a támogatás újabb lehetőségeket biztosít a fiataloknak a minél több friss információ és tudás megszerzéséhez. Azok a hallgatók, akik igénybe veszik ezeket a lehetőséget, már az iskola befejezésének pillanatában piacképes tudással rendelkeznek, nem szorulnak újabb gyakorlatorientált oktatásra, s ettől természetesen nő piaci értékük is. Remélhetőleg ezen BME-IBM kezdeményezés jól illeszkedik abba a folyamatba, aminek korábbi lépése például az e-business Akadémia létrehozása volt, és amely mindkét fél számára számos előnnyel és szakmai tapasztalattal szolgál.