Ráerősít a Google a térképadatok értékesítésére
Az első évben 100 millió dollár bevételt remél a keresőcég az új API-k révén, amik megújuló energiával kapcsolatos, illetve környezeti adatokkal segítenék a cégeket, olyan potenciális ügyfeleket bevonzva, mint a Tesla vagy a Marriot.
Új típusú térképadatokat tervez licencelni a Google a cégek számára, amiket elsősorban a megújuló energiákra építő szolgáltatásaik és termékeik fejlesztéséhez használhatnak fel – írja a CNBC belsős dokumentumokra hivatkozva. A keresőcég az első évben 90-100 millió dollár bevételt tervez generálni az adatkészletek és alkalmazásprogramozási felületek révén.
Az új ajánlatok részét képezi a napelem-szolgáltatásokkal foglalkozókat célzó Solar API, melynek adatai egy részét a 2015-ben indult, napenergia-megtakarítási kalkulátornak szánt Project Sunroof kísérleti program során gyűjtötte be a cég. A program lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy a címük megadásával egy becslést kapjanak a várható napenergia-költségekről, a telepíteni tervezett napelemes rendszer ajánlott méretéről és a lehetséges megtakarítások mértékéről.
A Google Térkép szolgáltatásán keresztül az épületek teteje és a környező fák 3D-s modellje is megtekinthető, a keresőcég az egyes épületadatokat az API-hozzáférésekkel kívánja eladni, emellett egy adott város vagy megye összes épületére vonatkozó aggregált adatokat is kínál majd. A belsős dokumentum szerint a Google már több mint 350 millió épületről gyűjtött adatot, amivel jelentősen meghaladta a Sunroof projektben említett 60 millió épületet.
CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata! A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.
A tervezett bevezetés részeként a vállalat bejelentheti az Air Quality API-t is, ami a levegő minőségére vonatkozó mutatókat és adatokat kínál, az ügyfelek emellett digitális hőtérképeket és akár a levegőminőségi előzményeket is láthatnak a megelőző 30 napra vonatkozóan.
A lépés arra utal, hogy a Google egyre aktívabban próbálja monetizálni térképes termékeit is a generatív MI-be való befektetés mellett, ami egy újabb bevételi forrást jelent a szélesebb körű gazdasági lassulás közepette. A vállalat jelenleg navigációs szolgáltatások számára engedélyezi térkép API-jának használatát, az Uber 2019-ben például úgy nyilatkozott, hogy három év alatt 58 millió dollárt fizetett a keresőcégnek az adatokért.
A Maps API bevételeit a vállalat felhős üzletágának részeként számolják el, ami az idei első negyedévben végre profitábilissá vált, de kemény konkurenciát jelent számára a piacvezető Microsoft és az Amazon. A Google mindenesetre nem osztja meg, hogy pontosan mennyi pénzt generál a térképüzlet, de kétségkívül a cég legkevésbé monetizált termékéről volt szó eddig.
Mindeközben a vállalat a költséghatékonyság jegyében struktúráját is újragondolta a térképes részlegen, júniusban elbocsátotta a 2013-ban felvásárolt Waze alkalmazottainak egy részét, míg a többi szakembert beolvasztotta a Google Maps csapatába.