Jöhet a Booking.com újabb megregulázása
Korábbi ígéretének megfelelően gyorsított ágazati vizsgálatot indított az online szálláshelyfoglalás és a szálláshely-szolgáltatás hazai piacán. A vizsgálat deklarált célja, hogy feltárja, a Booking.com szálláskövzetítő oldal nyári gyakorlata nyomán sérülhetett-e a verseny a hazai
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ún. gyorsított ágazati vizsgálatot indított az online szálláshelyfoglalás és a szálláshely-szolgáltatás hazai piacán, hogy feltárhassa és értékelhesse a szektorban jelenleg zajló folyamatokat. A hatóság csütörtöki közleménye szerint a vizsgálat egyrészt kiterjed az online szálláshelyfoglalás magyarországi piacán uralkodó versenyviszonyok elemzésére, másrészt a piaci szereplők által a szállásadók irányába alkalmazott azon szerződéses feltételek és gyakorlatok vizsgálatára, melyek hatással lehetnek a szálláshelyek közötti versenyre.
A gyorsított ágazati vizsgálat különösen egy nemzetközi piaci szereplőre fókuszál: a közelmúltban számos hazai szállásadó üzletmenetében komoly fennakadást okozott ugyanis az, hogy az egyik legnagyobb online szállásközvetítő platform – a Booking.com – olyan szerződéses feltételeket alkalmazott, illetve üzleti gyakorlatot folytatott velük szemben, amelyet más szállásadó partnerekkel szemben nem.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az elmúlt időszakban a GVH tapasztalatai szerint lényegében minden napra jutott egy szállásadói jelzés a Booking fizetési gyakorlatával kapcsolatban: kevesebb mint egy hónap alatt 28 panasz érkezett a versenyhivatalhoz a szállásdíjak visszatartása miatt. Így felmerülhet a gyanú, hogy sérült a szabad piaci verseny a szállásadók között, ami – különös figyelemmel a nyári szezonra – közvetlenül kihathatott a szállásfoglaló fogyasztókra is, véli a versenyhatóság.
A magyar versenyhatóság utoljára hét évvel ezelőtt zárt le ágazati vizsgálatot ezen a piacon, melynek hátterében az ún. árparitás kikötés állt, mely szerint a szálláshely vállalja, illetve vállalta, hogy más értékesítési csatornán keresztül nem értékesíti szobáit az online szállásközvetítőnek megadottnál alacsonyabb áron.
Ettől a vizsgálattól függetlenül a Booking.com -ot a GVH egyszer már jelentős összegre, 2,5 milliárd forintra bírságolta tisztességtelen kereskedelmi gyakorlata miatt. A holland társaság a bírságoló határozatot bíróságon támadta meg, ám a pert első- és másodfokon is elveszítette.