:

Szerző: Dömös Zsuzsanna

2023. július 27. 09:59

Jól telik a Metánál a "hatékonyság éve"

A költségcsökkentési intézkedések és az erőre kapó hirdetési piac, valamint az új szolgáltatások kimondottan jó negyedévet hoztak a Metának, de a metaverzumba még mindig csak megy a pénz, sőt a jövőben még veszteségesebbé válhat.

A digitális hirdetési piac fellendülésének jeleit tükrözi a Meta második negyedéves jelentése, aminek eredményei meghaladták az elemzői becsléseket. A cég 32 milliárd dolláros bevételről számolt be a várt 31,12 milliárd dollárral szemben, ami 11 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest, és 2021 óta az első olyan negyedéves időszak, aminek a végén kétszámjegyű növekedést tud elkönyvelni a vállalat.

A 2023-as év első negyedévét megelőzően három egymást követő időszakban jelentett csökkenő bevételekről a cég, amihez a gazdasági helyzet mellett hozzájárultak a reklámbevételekre kiható adatvédelmi változtatások, amiket az Apple vezetett be az iOS-en. A nettó profit 7,79 milliárd dollárra nőtt az egy évvel korábbi 6,69 dollárról. 

A bevételnövekedés nem csak az alacsonyabb költségeknek köszönhető: Zuckerberg szerint a Reels szolgáltatáson belül átlagosan napi 200 milliárd lejátszást lehet mérni az Instagramon és a Facebookon, bevételszerzési aránya több mint 10 milliárd dollárra nőtt az őszi 3 milliárd dollárról. Ugyan a Twitter-alternatívának szánt Threads-ből egyelőre nincs bevétele a vállalatnak, rendkívül erősen nyitott felhasználói számokban.

A Meta esetében fontos mérőszámok továbbá a közösségi óriás ernyője alá tartozó szolgáltatások aktív felhasználói számai. A napi aktív felhasználók (DAU) száma 2,06 milliárd volt, havonta pedig legalább 3,03 milliárdan jelentkeztek be valamelyik platformra (MAU). Az egy felhasználóra jutó átlagbevétel (ARPU)10,63 dollár.

Mark Zuckerberg vezérigazgató „jó negyedévként” hivatkozik az időszakra bejegyzésében, hozzátéve, hogy a következő időszakban a Llama 2 nagy nyelvi modell, a Threads, a Reels, a különféle mesterségesintelligencia-termékek, valamint az ősszel várható Quest 3 headset izgalmas időszakot vetítenek előre.

zuckerberg_kiemelt

A Gitlab mint DevSecOps platform (x)

Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

Az évek óta veszteséges, metaverzum-projekttel megbízott Reality Labs 276 millió dolláros árbevételt ért el, miközben 3,7 milliárd dollár veszteséget könyvelhetett el, de Zuckerberg szerint a „folyamatban lévő termékfejlesztési erőfeszítések és az ökoszisztéma további méretezését célzó beruházások miatt az egységnyi veszteség évről évre jelentősen növekedni fog”, tehát a projekt előreláthatóan továbbra is égeti csak a pénzt.

A Meta-vezér korábbi nyilatkozataival utalt rá, hogy ezzel a kezdetektől fogva számoltak a cégnél, és hogy a terület a fejlesztésébe tolt milliárdoknak köszönhetően jó darabig veszteséges marad még. A Meta a 2023-as évre úgy számol, hogy a metaverzum veszteségei idén 14,3 milliárd dollárra rúghatnak, tehát már meghaladhatják a 2022-es évre elkönyvelt mínusz 13,72 milliárd dollárt is. A cég pénzügyi igazgatója, Susan Li is megjegyzi a második negyedéves jelentésben, hogy a vállalat arra számít, hogy a Reality Labs működési veszteségei még nagyobbak lesznek a következő negyedévekben.

A Meta részvényei értékük mintegy kétharmadát veszítették tavaly, de a szerdai zárás előtt a részvények 159%-os pluszban voltak idén. A befektetők az idei évben optimistábbá váltak, miután a hirdetési piac fellendülése mellett biztató jelnek vették profitabilitás tekintetében a cég idei költségcsökkentési intézkedéseit, köztük a tömeges leépítési hullámot, aminek eredményeként 21 ezer dolgozót bocsátottak el. A teljes létszám 14 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest, 71 469 főre. A cég állítása szerint idén már többet szeretne fordítani bérköltségekre. 

Mark Zuckerberg, a Meta elnök-vezérigazgatója az év elején a "hatékonyság évének" nevezte a 2023-as évet, melyben a társaságra további, jelentős strukturális átalakítások, költségcsökkentés és nem utolsósorban egy negyvenmilliárd dollár értékű részvényvisszavásárlási program vár. A társaság áprilisban közzétett, első negyedéves eredményjelentésében már látszódtak a biztató jelek.

A harmadik negyedévre 32-34,5 milliárd dolláros bevételt prognosztizál a vállalat, ami 15 százalékos növekedést jelentene az egy évvel korábbi időszakhoz képest. A 2024-es kiadások várhatóan növekedni fognak az adatközpontokba és mesterséges intelligenciába történő beruházások miatt – mondta a Meta.

Az üzemeltetői szakmát számos nagyon erős hatás érte az elmúlt években. A történet pedig messze nem csak a cloudról szól, hiszen az on-prem világ is megváltozott.

a címlapról