Itthon is terjednek a veszélyes online kihívások
Már Magyarországon is megjelentek az olyan online kihívások, amelyek gyermekek fizikai sérülését vagy akár halálát is okozhatják - ezek hazai megjelenési formájáról és elterjedtségéről publikált kutatást a hétvégén az Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság.
A különféle közösségi platformokon megjelenő veszélyes online kihívások hazai hatásait és elterjedtségét vizsgálta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) anonim kérdőíves kutatása, mely több mint 1300, 11 és 17 év közötti diák válasza alapján arra jutott, hogy a nyugat-európai és amerikai trendekhez képest itthon a jelenség még nem ütötte fel akkora mértékben a fejét, ugyanakkor ezek a kvázi "bátorságpróbák" már jelen vannak hazánkban is.
Az NMHH kutatásának eredményei szerint kijelenthető, hogy a felmérésben szereplő gyermekek nagy többsége valamelyik óriásplatform – mint például a Facebook, a YouTube vagy a TikTok – aktív felhasználója. Ezek közül a YouTube – 75% használja – és a Facebook Messenger (74%) emelkedik ki, de ma már a TikTok is az élvonalban van. Utóbbit a megkérdezettek 60%-a napi szinten látogatja.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A jelenség a szakhatóság szerint közismert: a megkérdezettek 72%-a hallott már valamilyen online kihívásról, legtöbben a közösségi médiából és barátaiktól, ismerőseiktől. Az összes megkérdezett 58%-a már látott is ilyet, sőt 38%-uk olyat is, amely a feladatot teljesítő gyermek számára akár veszélyes is lehetett.
A megkérdezettek mindössze 5%-a jelezte, hogy részt vett már számára veszélyesnek tűnő kihívásban, azonban az is kiderült, hogy többségük ezt társakkal, legfőképpen barátokkal tette. Aki találkozott már netes online kihívással, annak az egyharmadát kérték már meg arra, hogy vegyen is részt benne. Aggasztó tendencia ugyanakkor, hogy a részvételre buzdító személyek 30%-a ismeretlen volt a gyermek számára, de gyakran családtag vagy egy követett influencer volt a felkérő.
A közösségimédia-platformok napjainkban számos technológiai megoldással küzdenek a fizikai és lelki problémákat okozó online jelenségek csökkentéséért. A YouTube-nak és a TikToknak is van az online veszélyes kihívások szűrésére és tiltására vonatkozó irányelve. Ehhez a gyakorlathoz tartozik például a hashtag alapú tiltás, amely az egymáshoz kapcsolt káros tartalmak egész láncolatának eltávolítását teszi lehetővé. Emellett a nagy közösségi oldalak egyre kiterjedtebb panaszkezelési struktúrával is rendelkeznek, amelyek egyik célja a káros tartalmak mielőbbi eltávolítása.
Mindemellett a platformok által alkalmazott tiltási lehetőségek, a mesterséges intelligencia segítségével történő monitorozás gyakran kikerülhető - emlékeztet a hatóság. Az olyan jelenségeknél, mint a blackout-kihívás, a mosókapszula-kihívás vagy a vonatszelfi kiemelten fontos a részvételhez kapcsolódó motivációk kezelése, a csoportnyomás csökkentése és a kockázatvállaló magatartás mérséklése a gyermekek körében, vélik a szakemberek.