Gyengélkedik a mobilpiac, de egyre többen vesznek drága telefont
Továbbra sem túl jó a helyzet az okostelefonok globális piacán, de rajzolódik pár érdekes trend, többek közt a használt és drágább készülékek iránti érdeklődés erősödése.
Az okostelefon-piac elemzői már év elején évtizedes mélyrepülésről számoltak be a tavalyi évre vonatkoztatva, a tendencia pedig úgy tűnik, tovább folytatódik. A Counterpoint és a Canalys elemzőcégek szerint egy ideig a helyzet nem változik jelentősen, de a jövőben már megmutatkozhatnak a fellendülés aprócska jelei (hogy pontosan mikor, arra nem tettek előrejelzést). A vásárlók továbbra is az olcsóbb alternatívákat mérlegelik, ami azt jelenti, hogy vonzóbbá váltak a felújított, használt készülékek.
A Counterpoint jelentése azt mutatja, hogy az okostelefonok globális piaca zsinórban már nyolcadik negyedéve mutat visszaesést, az idei év második negyedévében 8 százalékkal kevesebb készüléket sikerült eladni az egy évvel korábbi időszakhoz képest, míg a Canalys szerint ez az érték több lehet, inkább 11 százalék. A Counterpoint úgy véli, hogy a piac már túllépett a gyors növekedési szakaszon, meghosszabbodtak a fogyasztói csereciklusok, valamint érettebbé vált a felújított készülékek piaca.
Piaci részesedés tekintetében továbbra is a dél-koreai Samsungé a vezető pozíció (22%), ami javarészt a középkategóriás Galaxy A sorozat erős eladási számainak is köszönhető. A második helyen az amerikai Apple, aminek az eddigi legjelentősebb piaci részesedést sikerült kihasítani magának (17%) a második negyedévben, annak ellenére, hogy az egy évvel korábbi időszakhoz képest 2 százalékkal kevesebb eszközt értékesített.
A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.
A harmadik, negyedik, ötödik hely a kínaiaké: a Xiaomi (12%), az Oppo (10%) és a Vivo (8%) sorakozik fel, mind a Canalys, mint a Counterpoint hasonló számokat jegyzett fel ezeknél a telefongyártóknál, nem sok eltéréssel.
A Counterpoint hozzáteszi, hogy a 600 dollárnál magasabb árú, tehát prémium modellek piaca jelentősen nőtt, első alkalommal sikerül a szállított készülékek több mint 20 százalékát lefedniük a felsőkategóriás modelleknek, tehát minden ötödik vásárló ebből a szegmensből választott. Ez egybevág azzal, hogy a rendkívül jó negyedévet záró Apple iPhone-jainak nagy része ebbe az árkategóriába esik. Kiemelkedő szám továbbá, hogy az Apple éves összevetésben 50 százalékos növekedést könyvelhetett el Indiában, így az ország jó irányba halad afelé, hogy a világszerte eladott iPhone-ok ötöde itt találjon gazdára, és az amerikai cég még fontosabb piacává váljon.
Mindeközben a felújított készülékek piaca 16 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest, a fogyasztók egyre szívesebben vásárolnak használt eszközt alacsonyabb áron, mint hogy egy teljesen újat vegyenek meg. Hasonló tendenciát mutat a CCS Insights tanácsadócég 2023 első negyedévét vizsgáló tanulmánya, ami szerint egyre kevesebb új mobil talál gazdára, míg a felújított készülékek eladásai folyamatosan nőnek, részben amiatt, hogy a vásárlók csökkenteni szeretnék kiadásaikat, másrészt egyre fontosabbnak tartják a környezetbarátabb, tudatosabb vásárlást. A felújított kategóriában a korábbi években piacra dobott felsőkategóriás modelleket keresik a legtöbben, az elemzés alapján az iPhone 12 a legnépszerűbb választás a vásárlók körében.
A Canalys szerint a mobilgyártók sokkal aktívabb marketingtevékenységet folytatnak a közelgő piaci bevezetések kapcsán, és mivel az Oppo, a Vivo és a Xiaomi is kiskereskedelmi csatornákon jutattja el olcsóbb, 200 dollár alatti készülékeit a vásárlókhoz, a következő időszakban látványosan erősebbé válhatnak, például Indiában.