Összezárt az Amazon és az Apple, repült a bírság
Összezárt az világ legnagyobb online kereskedőjének, az Amazonnak a spanyol leányvállalata és az Apple, ami a piaci verseny intenzitásának drámai csökkenését eredményezte, ezért a helyi versenyhatóság jelentős összegű bírsággal sújtotta a két céget.
Jelentős összegű, összesen 194,1 millió eurós bírságot szabott ki a spanyol versenyhatóság (a Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia, azaz a CNMC) annak az eljárásnak a végén, mely feltárta, hogy az Amazon helyi leányvállalata és az Apple jogellenesen korlátozta a versenyt a helyi piacon a kisebb viszonteladók kiszorításával.
A két társaság 2018. októberében kötött egymással viszonteladói megállapodást, melynek részeként az Amazon megkapta a hivatalos Apple viszonteladói státuszt, a megállapodás azonban a versenyhatóság szerint jóval többről szólt ennél, így
a meglévő, Apple termékeket áruló vállalkozások 90%-át blokkolták az Amazon piacteréről, továbbá az Amazon tiltotta, illetve erősen korlátozta, hogy más EU-s tagállamok kereskedői elérjék a spanyol vásárlókat, illetve megtiltotta, hogy az Apple versenytársai az Apple termékeire vonatkozó keresések során a találati listában bármilyen formában megjelenjenek.
A szervezet szerint mindez összességében hozzájárul ahhoz, hogy a 2018-as megállapodást követően az Apple termékeinek fogyasztói ára a normál piaci mozgásokon túl jelentősen emelkedett Spanyolországban.
CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata! A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.
A CNMC határozatának nyilvánosságra hozatalát követően mindkét fél bejelentette fellebbezési szándékát. Így az Amazon, melynek büntetési tétele 50,5 millió euró lett közölte, hogy a cégnek egyáltalán nem érdeke, hogy bármilyen kereskedőt kiszorítson a piacteréről, hiszen a cég üzleti modellje nagy mértékben erre a piactér-rendszerre épül.
Az Apple ezen felül azzal érvelt, hogy az Amazonnal kötött megállapodás egyedül a hamisítványok drasztikus visszaszorítását célozta. A gyártó szerint korábban százezres nagyságrendben kellett a cégnek felszólításokat küldenie az Amazon felé a hamis termékeket áruló piactér-partnerek eltávolításáról, ami jelentős erőforrásokat vett igénybe mind anyagi, mind humán értelemben.
A két érintett cég ugyanakkor nem csak Spanyolországban kacsintott össze korábban, így az Egyesült Államokban tavaly novemberben gyakorlatilag egy az egyben a fentiekben részletezett jogsértő magatartást kifogásolva indult csoportos kereset. A beadvány szerint az amerikai megállapodás eredményeként a több száz Apple viszonteladóból mindössze 7 maradt az Amazon piacterén, ezzel egyértelműen csökkent adott esetben nem csak a választék, hanem a piaci verseny intenzitása is.