Szelet kapott a felújított mobilok piaca
Egyre többen fordulnak a használt mobilok felé, főleg ha prémium iPhone-modellekről van szó, a nemzetközi trendet a magyar piac is tükrözi.
A CCS Insights tanácsadócég 2023 első negyedévét vizsgáló friss tanulmánya szerint egyre kevesebb új mobil talál gazdára, míg a felújított készülékek eladásai folyamatosan nőnek, részben amiatt, hogy a vásárlók csökkenteni szeretnék kiadásaikat, másrészt egyre fontosabbnak tartják a környezetbarátabb, tudatosabb vásárlást. Az első negyedévben az előző év azonos időszakához képest 14 százalékos növekedéssel 13,3 milliárd dollár bevételt generált a felújított mobiltelefonok piaca, miközben az új készülékek eladásai összességében 2 százalékkal estek.
A bevizsgált, felújított okostelefonok értékesítésére specializálódott Rejoy online piactér szerint a trend a magyar piacon is látszódik: míg ősszel az ügyfelek kimondottan a legolcsóbb telefonokat keresték, 2023-ban a rendelések már a nagyobb tudású, újabb, így valamelyest drágább készülékek irányába mozdultak el. Noha a nyár a hagyományos mobilértékesítésben “holtszezonnak” számít, a szolgáltatás bevallása szerint az idei év legerősebb forgalmat generáló időszaka a június volt, tehát sokan már egy felújított készülékkel terveztek szabadságra menni.
A CSS Insights tanulmánya szerint a felújított kategóriában a korábbi években piacra dobott felsőkategóriás modelleket keresik a legtöbben, az elemzés alapján az iPhone 12 a legnépszerűbb választás a vásárlók körében. A Rejoy hasonlóról számol be magyar viszonylatban, az ügyfelek háromnegyede (72%) valamilyen iPhone modellt vásárol. Eladott darabszámban a legnagyobb növekedést az iPhone 13 termékcsalád készülékei produkálták a Rejoynál 2023-ban: mostanra ezek a típusok teszik ki az itthon eladott összes készülék mintegy 10 százalékát, de a már említett iPhone 12-es széria modellei szintén népszerűek a magyar vásárlók körében.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Kane McKenna elemző szerint a használt mobilpiac jellemző problémája, hogy nincs elég eszköz, mivel a hagyományos ellátási láncokkal ellentétben a fogyasztói cserékre támaszkodik. A nyugati országokban élő kereskedők a távol-keleti készülékeket keresik, mivel az európai kereskedelemből felszívható használt mobil mennyisége elmarad a szükségestől, tehát egyre gyakrabban Japánt, Indiát, Dél-Koreát és Kínát veszik célba a termékek beszerzése érdekében, míg a használt iPhone-okból az Egyesült Államok piacán lehet többletet találni.
A CCS Insights másik, kifejezetten a kelet-európai piacot vizsgáló elemzése 2 szerint 2023 első három hónapjában az Apple-telefonok a másodlagos piac eladásának 69,7 százalékát tették ki, míg a Samsung részesedése 20,8 százalék volt, az egyéb márkáké pedig összesen 9, százalék. A kelet-európai felújítottmobil-piacon a három legkelendőbb modellcsalád az iPhone 12, az iPhone 11 és az iPhone SE (2020) volt az első negyedévben, ezek közül is az iPhone SE (2020) 64 GB-os modellből talált gazdára a legtöbb a régióban, ez a konkrét típus adta a teljes eladott mennyiség 6,41 százalékát.
Tavaly év végéhez képest a kelet-európai régióban eladott felújított okostelefonok átlagára 54 euróval, vagyis mintegy 20 ezer forinttal nőtt az első negyedévben, ami az újabb, drágább modellek, például az iPhone 12 előretörésének köszönhető a CCS Insights adatai szerint.