Közelébe sem tud érni az iPhone-nak a Vision Pro
Gyakorlatilag másfél évtizede az Apple legmeghatározóbb termékének számít az iPhone, melynek sikersztoriját azóta sem tudja semmilyen más szegmensben reprodukálni a gyártó. A Vision Pro headsetre sokan úgy tekintettek, hogy megtörheti ezt a sort, de az eddig látottak alapján erre nincs reális esélye.
Az Apple Vision Pro headsetjének bejelentésekor sokan előszeretettel vontak párhuzamot az iPhone 2007-es debütálásával, így - legfőképpen a keményvonalas rajongók - úgy értékelték, hogy az új headset éppoly korszakalkotó lehet majd, mint a cupertinói cég első okostelefonja.
Ahogy az iPhone, úgy a Vision Pro sem teremt új termékkategóriát, csupán egy meglévő felhasználói élményt emel új szintre, a két termék piacformáló és bevételtermelő képessége közti hasonlóságok ezen a ponton nagyjából véget is érnek - legalábbis erre utal Mark Gurman, a Bloomberg szakújságírójának hétvégi elemzése.
Gurman ebben szisztematikusan végigjár azon, hogy egy-egy új termék milyen hatással volt az Apple pénzügyi eredményeire és eladásai számaira a megjelenést követően rövid- és középtávon. Az egyik ilyen meghatározó termék a 2001-ben megjelent zenelejátszó, az iPod, mely 2004-re a cég árbevételének 16%-át, 2007-re pedig - az iPhone megjelenésének évében - már 40%-át adta.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az iPhone ennél jóval erősebben és gyorsabban nyitott, hiszen csak az első generációs példányból tízmillió darab fogyott az első teljes értékesítési évben, 2009-re pedig az Apple árbevételének már harmadát adták az iPhone-értékesítések, nem beszélve az új termék megjelenésének társadalmi, technológiai hatásairól.
Hasonlóan jól kezdett az Apple tabletje, az iPad, mely a megjelenését követő ében - 2011-ben - már az Apple árbevételének 18%-áért volt felelős - emlékeztet Gurman.
A fejlett szenzorokkal teletűzdelt, kristálytiszta képet adó kijelzőkkel felszerelt Vision Pro még a legelhivatottabb Apple-rajongókat is meglepő, 3490 dolláros fogyasztói árával aligha tudja megismételni a fenti sikersztorikat, ami persze nem predesztinálja bukásra a terméket, mindenesetre jól mutatja, hogy a jelenlegi technológiai és gazdasági környezetben vajmi kevés esély van az olyan, hangos és gyors sikerek elérésére, mint amit anno az iPhone-nal hozott az Apple.
A Vision Pro-ból egyébként egymillió példányt tervezett eredetileg eladni a megjelenést követő első 12 hónapban az Apple, amit egyes, hivatalosan meg nem erősített pletykák szerint a komponensek magas selejtaránya miatt máris kénytelen volt korrigálni a cég közel a felére.