Hét cég lett az EU digitális kapuőre
Összesen hét technológiai cég jelezte határidőre az Európai Bizottság számára, hogy a novembertől kötelezően alkalmazandó, digitális piacok reformját célzó Digital Markets Act jogszabály alapján ún. kapuőri státuszban vannak illetve lesznek. Ez számos új kötelezettséggel jár majd, melyek több termék és kapcsolódó szolgáltatás működését alapjaiban befolyásolhatják.
Lejárt a határidő, eddig összesen hét nagy technológiai cég nyilatkozott önbevallásos alapon arról, hogy az Európai Unió novembertől kötelezően alkalmazandó, digitális piacokat megreformáló Digital Markets Act (DMA) jogszabálya alapján kapuőr státuszban vannak, illetve lesznek.
A jogszabály világosan meghatározta, hogy mik azok a kritériumok, melyek alapján az adott cégek az EU belső piacát nagy mértékben befolyásolják, így megfogalmazott a jogalkotó bevételi határokat (ez évi 7,5 milliárd euró Európában a megelőző három évben), illetve ügyfélszámot (ez pedig 45 millió átlagos havi felhasználó és/vagy évente több mint tízezer aktív üzleti felhasználó.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Ebbe a körbe önbevallásos alapon hét technológiai multi jelentette be magát a Bizottságnak, így az Amazon, az Apple, az Alphabet, a ByteDance, a Meta, a Microsoft és a Samsung számít a DMA alapján kapuőrnek - közülük a ByteDance és a Samsung szereplése a listán kisebb meglepetésnek számít, a Booking.com szállásközvetítő oldal pedig azt jelezte, hogy idén még nem, de jövőre az előrejelzések szerint már meg fog felelni a fenti kritériumoknak.
A Bizottság a beadványokat szeptember 6-ig értékeli és azok alapján szerepkörének megfelelően hivatalosan is kiemelt státuszt ad a fenti cégeknek, mely a DMA-ban felsorolt számos többlet kötelezettséget jelent számukra, így egyebek mellett ezek a cégek:
- Többé nem zárhatják be az ügyfeleket/előfizetőket a saját ökoszisztémájukba,
- Többé nem dönthetnek önkényesen az eszközökre kötelezően, gyárilag telepített és eltávolíthatatlan appokról, továbbá nem írhatják elő, hogy az applikációkat milyen forrásból köteles beszerezni a felhasználó,
- Nem hozhatják saját platformjaikat és termékeiket helyzetbe a riválisok kárára,
- Illetve biztosítaniuk kell az általuk kezelt üzenetküldő platformok átjárhatóságát.
A fenti kötelezettségeknek a kapuőri státusz kijelölését követő fél éven belül kötelező megfelelniük a társaságoknak. A jogszabályban foglaltakat megsértő vállalatokra minden eddiginél szigorúbb fellépés és akár az éves, globális árbevétel 10%-át (visszaesőknél 20%-ot) elérő bírság is várhat, extrém esetben pedig strukturális változtatásokat (pl. feldarabolás, egyes részlegek leválasztása) is előírhat a Bizottság a szabályszegőknek.
A DMA-ban foglalt kötelezettségek alkalmazásától az Európai Bizottság elsősorban a fair verseny erősödését várja a nemzetközösségben, az ebbe az irányba tett egyik első, fontos lépés várhatóan az iOS 17-tel érkezik majd kora ősszel, amikor az Apple a pletykák szerint feladja az App Store monopóliumát az iPhone-okon.
Ugyanerre a logikára felfűzve válhat alkalmazásterjesztő platformmá a Meta az Európai Unióban, mely Facebook hirdetéseken keresztül kínálhat majd appokat a jövőben.