Bíróság előtt vallott a Microsoft a konzolháborúról
Az FTC kontra Microsoft második napja a konzolháborúról szólt, és arról, hogy az Xbox valóban a harmadik helyen áll-e a konzolpiacon.
Öt napon át tartó meghallgatás kezdődött június 22-én az amerikai szövetségi bíróság előtt a 70 milliárd dolláros Microsoft-Activision felvásárlásról, amit a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság szeretne átmenetileg felfüggeszteni. A bíró döntése meghatározhatja a fúzió kimenetelét: ha végzést ad az ügylet elhalasztására, az akár teljesen meghiúsulhat. Az ügy előzményeiről korábban itt írtunk bővebben.
Az FTC kontra Microsoft tárgyalás második napján Phil Spencer Xbox-vezér beszélt a konzolháborúról, a Sony-val vívott játékpiaci versenyről, ahol végig az Xbox hátrányát igyekezett hangsúlyozni. Spencer új információként elárulta, hogy a redmondi cég tervei közt szerepelt régebben a Zynga játékstúdió felvásárlása a mobiljáték-piaci pozíció erősítése érdekében, és hogy azután jött képbe a Bethesda felvásárlása, hogy a cég tudomást szerzett arról, hogy a Starfield a jövőben PlayStation-exkluzívvá válhat. Ezen felül ígéretet tett arra, hogy a Microsoft az akvizíció után sem tenné elérhetetlenné a Call of Duty-t a japán rivális konzolján.
Most akkor a Switch konzol, vagy nem?
A meghallgatás során vita alakult ki azzal kapcsolatban a redmondi cég és a szövetségiek közt, hogy a Nintendo Switch kézikonzolt is a Microsoft közvetlen konzolpiaci versenytársának kell-e tekinteni az ügyben, lévén árnyalhatja a redmondiak helyzetét. A Microsoft számára ez olyan szempontból előnyös, hogy a japánok eladásainak fényében a redmondiak konzolja csak a harmadik helyen állna, de az FTC szerint csak az Xbox tekinthető a PlayStation közvetlen versenytársának, amennyiben konzolokról van szó. A tárgyalóteremben összehasonlították a PlayStation 5 és az Xbox Series X hardverek külsejét és képességeit is, illetve Spencer igazat adott abban, hogy az Xbox és a Switch közt jelentős hardverbeli különbségek érhetők tetten, már csak abból eredően, hogy a japánok esetében egy kézikonzolról van szó.
A Microsoft korábban azzal érvelt, hogy az Xbox elvesztette a konzolháborút, riválisai továbbra is dominanciát élveznek, többek között az exkluzív tartalmak kihasználásával. Egy bírósági beadványban a Microsoft azt állította, hogy 2021-ben csupán 16 százalékos részesedést szerzett a konzoleladásokból (ha a Switchet is számítja). Spencer szerint piaci részesedés tekintetében a Microsoft a harmadik helyen áll a Sony és a Nintendo mögött, és nem képes felvenni a versenyt a Sony-val.
Introvertáltak az IT-ban: a hard skill nem elég Már nem elég zárkózott zseninek lenni, aki egyedül old meg problémákat. Az 53. kraftie adásban az introverzióról beszélgettünk.
Elhangzott az arra irányuló kérdés, hogy ha az Xbox üzletág nem teljesíti a kitűzött célokat, és verejtékes küzdelmet vív a játékpiacon, miért költene a Microsoft közel 70 milliárd dollárt az Activisionre? Spencer magyarázata szerint a mobilplatformon való terjeszkedés a cél, így a megállapodás stratégiai és üzleti lehetőséget jelent a vállalat számára. Miután a konzoljátékok piaca stagnálást kezdett mutatni, a Microsoft láthatóan a PC Games Pass növekedésére kezdett összpontosítani, megemelte a Game Pass árait is, de a PC-s verzióét nem.
Az FTC másik aggodalma az üzlettel kapcsolatban, hogy később akárcsak a Bethesda felvásárlása után történt, számos nagy cím Xbox-exkluzívvá válhat, ez történt az Indiana Jones címekkel, amik csak a Microsoft konzolján és PC-ken játszhatók. Spencer korábban arra is utalt, hogy a jövőbeli Elder Scrolls VI is Xbox-exkluzív lehet, bár a megjelenésig még évek vannak hátra.
A Microsoft a felvásárlás kapcsán megosztotta, hogy a Bethesda felvásárlása számukra szükségszerűnek tűnt, hogy felvegyék a versenyt a Sony-val. Amikor a cég tudomást szerzett róla, hogy a Starfield esetleg nem lesz elérhető Xboxon, akcióba lépett. Ebből is látszik, hogy a Microsoft-Activision üzlet nem csak a mobilról szól, hanem az exkluzív tartalmakért vívott harcról is. Spencer szerint az exkluzív játékok a konzolüzletág kulcsfontosságú elemei, a Sony és a Nintendo pedig nagyon erős az exkluzív játékok tekintetében.
A Call of Duty-szériát több oldalról is szabályozói aggodalmak övezi, és az üzletet ellenző Sony továbbra is hangoztatja azon félelmét, hogy a Microsoft Xbox.exkluzívvá teheti a Call of Duty-t, vagy szabotálhatja a játék PlayStation verzióit. Spencer ezzel kapcsolatban ígéretet tett rá, hogy ez nem így lesz, továbbá hangsúlyozta, hogy pénzügyileg sem lenne értelme kivonni a franchise-t a Sony platformjáról.
Akik még szóba jöttek
A Microsoftnál felmerült a Zynga megvásárlásának ötlete is a mobilpiaci terjeszkedési ambíciók érdekében, amit végül a Take-Two vitt el. A tárgyalás során megosztott dokumentumokból derült ki továbbá, hogy a redmondiak a Bungie-ra és a Segára is szemet vetettek. Utóbbi japán szereplő Spencer 2020-as levelezése szerint segíthetett volna az Xbox Game Pass szolgáltatás növekedésén konzolon és más platformokon is kiegyensúlyozott portfóliója révén. Arról viszont nem tudni, hogy mi lett a javaslat sorsa, és hogy egyáltalán Satya Nadella engedélyezte-e, hogy konkrét ajánlattétellel keressék meg a japánokat.
A jelenleg Sony tulajdonában lévő Bungie és a Hitmant fejlesztő IO Interactive szintén a Microsoft potenciális célpontjainak listáján szerepelt olyan mobiljáték-stúdiókkal, mint a Niantic vagy a Zynga, de arról egyelőre többet nem tudni, hogy történtek-e konkrét tárgyalások vagy lépések.