Továbbad domain szolgáltatásán a Google
Alig egy évvel azután, hogy a Google domainnév-regisztrátora kilépett a béta verzióból, a Squarespace megvásárolja a szolgáltatás alá tartozó 10 millió domain regisztrációt és ügyfélfiókot. Miután az asseteket sikerül átadni a jelenlegi Google Domains csapat segítségével, a szolgáltatás bezárja kapuit.
A "priorizálás és költségcsökkentés" jegyében a Google felszámolja a 2015-ben elindított Google Domains domainnév-regisztrátort, ami körülbelül egy éve került ki a bétaverzió szakaszából. Pár napja derült ki, hogy a keresőcég értékesíti a szolgáltatáson belül regisztrált nagyjából 10 millió domaint és több millió ügyfél-fiókot a Squarespace sitebuilding és hosting cégnek. A felek várhatóan az idei év harmadik negyedévében zárják le az ügyletet a hatóságok jóváhagyásának függvényében.
A Squarespace a migráció során a Google infrastruktúráját fogja használni, és "az akvizíció lezárását követően legalább 12 hónapig" nem változtat a megújítási árakon – jelentette be a közleményben. A dolgozói létszámot érintő változásokat és leépítéseket egyelőre nem jelentettek be a felek, a keresőcég szűkszavú, későn érkező hivatalos közleménye szerint a Domains alkalmazottai nem költöznek a Squarespace-hez a megállapodás részeként, hanem a körülbelül 9 hónapig tartó átállási időszakban továbbra is velünk dolgoznak, utána más szerepeket keresnek nekik a cégen belül. A migrációs folyamat lezárultával a Google Domains és a Google Cloud Domains teljesen leáll.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A Google Domains-t főleg intuitív és egyszerű felülete emelte ki a már létező megoldások közül, az átlátható árazás (12 dollár évente), a Google Workspace és a Google Webhelyek integrációja mellett előnyei közt említhető volt a több mint 300 különböző választható domainvégződés. A Google Domains 2022. márciusában, 7 évvel az indulás után lépett ki a bétaverzióból, ami felgyorsította a regisztrált domének számát: míg hét évbe telt elérni a 7 millió domaint, az elérhetőség kiszélesítése után mindössze egy év alatt további 3 millió új regisztrációval bővült az ügyfélkör.
Az assetek eladásának híre tovább erősíti a Google-ről alkotott képet, miszerint a keresőcég kész továbbadni akár érettebb projekteken is, amennyiben azok nem a hirdetési üzletág központi elemei. A keresőcég idén búcsúzott többek közt a Stadia felhőalapú játékszolgáltatástól, és a Grasshopper nevű oktatási alkalmazástól, amivel programozási alapismereteket sajátíthattak el a felhasználók.
Ahogy Orosz Gergely, a szoftvermérnököket célzó Pragmatic Engineer hírlevél írója megjegyzi a témát taglaló elemzésében: ez esetben nem egyesülésről vagy felvásárlásról, hanem vagyonértékesítésről van szó, aminek révén a keresőcég személyes adatokat, például neveket, telefonszámokat, címeket és fizetési információkat, például hitelkártyákat ad át egy harmadik félnek, amivel a vállalat ellentmond saját irányelveinek is.
Kiemelhető fordulat, hogy a Google eddig a személyes adatok gyűjtésére és felhasználására támaszkodott a sajátszolgáltatásaiban és hirdetési termékeiben, így nem szorult az ügyféladatok eladására. A Google Domains leállítása és az ügyfélfiókok értékesítése az első alkalom, hogy a vállalat megszegte ígéretét, továbbá kifogásolható/hiányos módon kommunikálja az eseményt, lévén nem értesítette előzetesen az ügyfeleket a változásról, és több mint egy hétig nem tett közzé hivatalos sajtóközleményt sem.
Az üzlet legnagyobb nyertese kétségkívül a Squarespace: a négymilliárd dollár értékű weboldal-építő szolgáltatás és tárhelyszolgáltató a világ 3. legnagyobb domainregisztrátorának kulcsfontosságú értékeit kapja meg, és a Google Workspaces legfontosabb partnerévé válik. A Squarespace-nél eddig 1 millió domaint regisztráltak, ami az ügylet lezárulása után 10 milliónál többre ugrik.
Mivel a Google egy kisebb szereplőnek adja át értékeit, így jó eséllyel a hatóságok sem ellenzik majd az üzletet, hiszen ebben az esetben nem egy nagy szereplő próbál meg még dominánsabbá válni egy kis, de stratégiai szempontból fontos kisebb fél felvásárlásával.