Az autópiac felé fordul a legnagyobb iPhone-gyártó
Újragondolja ellátási láncát és üzleti tevékenységét a tajvani Foxconn, miközben Washington és Peking közt egyre feszültebb a hangulat.
A világ legnagyobb szerződéses bérgyártója, a tajvani Foxconn elnöke a BBC-nek adott exkluzív interjúban beszélt a cég jövőbeli terveiről, többek közt arról, hogy néhány kínai ellátási lánc elmozdítása mellett az elektromos járművek piacába kíván komolyabban befektetni a jövőben. Liu szerint az Egyesült Államok és Kína közti politikai feszültség miatt a Foxconnak fel kell készülnie a legrosszabbra, tehát akár azokra a forgatókönyvekre, ha netán Peking blokkolná/megszállná Tajvant.
A Foxconnál folyamatos az üzletmenet-folytonosság tervezése, egyes gyártósorokat, különösen a „nemzetbiztonsági termékekhez” kapcsolódó gyártósorokat a cég már elkezdte áthelyezni Kínából Mexikóba és Vietnámba. A vezető vélhetően a Foxconn által gyártott, adatközpontokban használt szerverekre utalt, amik érzékeny információkat tartalmazhatnak.
Az 1974-ben alapított Foxconn (vagy hivatalos nevén a Hon Hai Technology Group) eleinte tévékészülékek gombjait gyártotta, mára pedig 200 milliárd dolláros éves bevételével a világ egyik legerősebb technológiai vállalata. Leginkább arról ismert, hogy az Apple termékeinek több mint felét gyártja – az iPhone-októl az iMac-ekig –, de ügyfelei közé tartozik a Microsoft, a Sonyt, a Dell és az Amazon is.
A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.
A kis alkatrészgyártó egy jól működő receptet követett évtizedekig - az USA-ban tervezett termékeket legyártotta, majd eladta a világnak. Mindeközben a globális ellátási láncok is alkalmazkodnak a Washington és Peking közötti elmérgesedő kapcsolatokhoz, de a Foxconn furcsa helyen találja magát – a világ két legnagyobb gazdasága között, amelyek eddig a növekedését hajtották. Liu elmondása szerint a Foxconn eddig követett üzleti modellje, ami az amerikai tervezésen és a kínai gyártáson alapul, teljesen nem lesz a sarokba dobva.
A geopolitikai helyzeten túl a Covid-19 is okot ad rá, hogy a vállalatok aktívabban kezdjenek el gondolkodni a kínai kockázatmentesítésen. Tavaly novemberben zavargások törtek ki a Foxconn legnagyobb gyártóüzemében, a kínai Csengcsou-ban, miután a hetek óta karantén alatt lévő zónában híre ment, hogy a cég késve fizetheti ki a munkavállalók bónuszait. A csengcsou-i komplexumban gyártják a világpiacra szánt iPhone okostelefonok nagyjából 70%-át, a zavargások és a termeléskiesés ezért a nagy megrendelők közül az Apple-nek fáj a leginkább. A kínai gyárak készítik a készülék leglényegesebb alkatrészeit - kameramodulokat, csatlakozókat, még a telefontok hátulját is.
Liu egyben reméli, hogy a Foxconn a következő fontos, nagy növekedési potenciált jelentő területen, az elektromos autók piacán is hasznosítani tudja eddig megszerzett szaktudását, mivel szerinte az EV-k valójában "nagy iPhone-ok". A tajvani gyártó a következő néhány évben az elektromos járművek globális piacának mintegy 5%-át szeretné lefedni, ami ambiciózus célnak hangzik annak fényében, hogy eddig csak pár modellt tud felmutatni. Az elektromos autók terén való előretöréssel a Foxconn nemcsak a termelést, hanem a beszállítói vonalakat is diverzifikálni fogja, de Liu szerint mindkettő fontos lesz a vállalat jövőjének szempontjából. Az autógyárak az Egyesült Államokban, Ohióban, Thaiföldön, Indonéziában és talán Indiában végzik majd a termelést.