Az unió is szétszaggatná a Google-t
Kifogásközlés benyújtására készül az unió bizottsága a keresőóriás ellen, ami az újabb bírság mellett a reklámtechnológiai modellt célozná meg, ezzel hozzájárulva az Egyesült Államok igazságügyi minisztériumának korábban beadott keresetéhez. A hatóságok lépései azonban évekig elhúzódó harcot vetítenek előre.
Az ügyhöz közelálló források szerint az Európai Unió trösztellenes szabályozói szerdán kifogásközlést nyújthatnak be a Google ellen, ezzel tovább fokozva a transzatlanti erőfeszítéseket, amelyek a technológiai óriás digitális hirdetések terén látható dominanciájának mérséklését irányozzák.
A héten benyújtani tervezett dokumentumban megfogalmazott kifogások szerint a vállalat visszaél szerepével, és egyszerre van jelen a digitális hirdetések megjelenítésében, értékesítésében és közvetítésében. Az ügy részeként az EU tisztviselői azt is elrendelik, hogy az amerikai cég értékesítse hirdetéstechnológiai üzletágának (adtech) egyes részeit. A Google és az Európai Bizottság egyelőre nem kommentálta az értesülést.
Rendkívül ritkán adódik olyan, hogy az unió versenyjogi végrehajtója leválasztást rendeljen el egy szereplőtől, jellemzően pénzbírságokkal és a problémás gyakorlatok megváltoztatásával oldják meg az antitröszt-ügyeket, azonban belsős elmondások alapján a frusztráció egyre nőtt, ahogy a keresőóriás nem kezelte kielégítően a versenyellenes magatartásával kapcsolatos aggályokat. A riválisok vesenyellenességről szóló panaszai korábban már több kontinensen trösztellenes vizsgálatokhoz vezettek.
CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata! A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.
Az Insider Intelligence kutatócég szerint a Google a világ legdominánsabb digitális hirdetési platformja, a globális hirdetési bevételek piacán rendkívül fölényes, 28%-os piaci részesedéssel. Ráadásul a Google teljes bevételének mintegy 80 százalékát a hirdetési üzletágból szerzi, és minden olyan uniós szabály, amely a hirdetési modellt célozza meg, jelentős hatással lehet a vállalat összteljesítményére. Az idei első negyedévben az Alphabet hirdetési bevételei 54,55 milliárd dollárra csökkentek, aminek 14 százaléka származott az adtech irányából.
Az EU szabályozása szerint a trösztellenes szabályok megsértéséért kiszabható pénzbírság elérheti a vállalat globális értékesítésének 10 százalékát. Ritka azonban, hogy a büntetések elérjék ezt a szintet, és a cégeknek lehetőségük van védekezni és fellebbezni a bírság kiszabása előtt és után is. A nagy trösztellenes vizsgálatok gyakran egy évig vagy tovább tarthatnak a hivatalos panasz benyújtását követően, és szabálytalanság megállapítása nélkül is véget érhetnek. A bizottság a vizsgálat befejezéséig nem hozhat döntést a leválasztásról sem.
A források által látott dokumentumban részletezett EU-ügy valamelyest hasonló alapokra fog vonatkozni, mint az Egyesült Államok igazságügyi minisztériuma által indított januári, reklámtechnológiai per, egy lényeges különbséggel: az amerikai eljárás azt szeretné elérni, ha a Google megszabadulna az általa felvásárolt adtechcégektől, míg az EU a keresőóriásról választaná le az adtechrészleg egyes elemeit.
A Google tagadta, hogy bármiféle jogsértést követett volna el, ezzel egyidejűleg aktívan vitatja a bíróságon az EU által kiszabott trösztellenes bírságokat, beleértve a mérföldkőnek számító 4,34 milliárd eurós büntetést az Android mobil operációs rendszer kapcsán. Tavaly az uniós bírák 4,125 milliárd euróra csökkentették a büntetést; a Google azonban jelenleg az EU legfelsőbb bíróságán támadja meg az ügyet.