Sötét mintázatokat vizsgál a GVH
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálatot indított az egyik legnépszerűbb jegyportál, az Eventim hazai üzemeltetőjével szemben, mivel bizonyos költségekről vélhetően nem tájékoztatja kellő időben a felhasználókat.
Aki gyakorta vásárol különféle eseményekre jegyeket az interneten, többször tapasztalhatta, hogy az értékesítési felületeken keresztül eladott jegyek árához indokolatlannak tűnő, néha kifejezetten abszurd költségek társulnak. Ilyen például a számla otthoni nyomtatásának kényelmi díja vagy egyéb kezelési költségek.
A Gazdasági Versenyhivatal ma közölte, vizsgálatot indít az Eventim hálózatot itthon üzemeltető cég, a CTS Eventim Hungary Kft.-vel szemben, mivel a jegyforgalmazó valószínűleg megtéveszti a fogyasztókat az online árusítás során. Az oldal ugyanis egyes költségekről (így a kezelési, illetve szállítási költségekről) feltételezhetően csak a jegyek kosárba helyezését, illetve regisztrációt követően tájékoztatja a felhasználókat. Az üzemeltető így a vásárlás folyamata során bizonyos – a döntésük szempontjából lényeges – információkat feltehetően elhallgat a fogyasztók elől a jegyek áráról - áll a közleményben.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Az online kereskedelmi platformokon a vásárlási folyamat során csepegtetve megjelenő, vagy csak a fizetési folyamat végén előbukkanó, rejtett költségek (általában adók vagy szállítási- és kezelési díjak) az ún. sötét mintázatok közé sorolhatóak. A sötét mintázatok a digitális kereskedés olyan felületkialakítási módszerei, amelyek észrevétlenül torzítják a fogyasztók döntéseit.
A rejtett költségek esetén például a fogyasztó a váratlan többletdíj(ak) felbukkanásakor már értékes időt és energiát fordított a vásárlási folyamatra, így hajlamosabb a magasabb végösszeg ellenére is megvenni a terméket. A hasonló, kifogásolható gyakorlatok egyre elterjedtebbek: az Európai Bizottság az év elején hozta nyilvánosságra annak az összehangolt, 25 országra kiterjedő gyorsvizsgálatnak az eredményeit, amely az ún. „sötét mintázatok” jelenlétét mérte fel az online kereskedelemben.
Az eredmények alapján a vállalkozások jelentős része torzítja tisztességtelen módszerekkel a fogyasztók döntéseit a saját érdekeit szolgáló lehetőségek felé, internetes felületeik kialakításával vagy nyelvezetével - számol be a hatóság.