Jöhet bármi, az iPhone-okat viszik, mint a cukrot
A mobilpiac zsugodorásának ellenére is kimagaslóan teljesítettek az iPhone-ok, számítógépek terén viszont nagyot zuhant az Apple. Továbbra is stabilan növekszik a szolgáltatások üzletága.
A vártnál jobb iPhone-eladások miatt az Apple második pénzügyi negyedéves eredményei felülmúlták az elemzők várakozásait, Tim Cook vezérigazgató bevallása szerint is jobban sikerült az április elsejével végződő negyedév, mint amire számítottak.
Az összesített eladásokat nézve azonban sorozatban ez volt a második negyedév, hogy esést látni a technológiai óriásnál. A bevétel 94,84 milliárd dollár lett, 3 százalékkal kevesebb, mint az előző negyedévben jelentett 97,28 milliárd dollár, míg nettó profitból 24,16 milliárd dollárt könyvelhettek el szemben az egy évvel korábbi 25,01 milliárd dollárral. Cook hozzátette: az Apple továbbra sem tervez tömeges leépítéseket, mint amit a többi nagy tech cégnél látni lehetett az elmúlt év során.
Az önálló termékvonalak közül az iPhone-ok generálták a legtöbb bevételt 51,33 milliárd dollárral, ami meghaladta a negyedévre várt 48,8 milliárd dollárt. A termékkategória mindössze 2%-ot nőtt a negyedévben, de továbbra is győzelemnek tekinthető: az eladások annak ellenére nőttek az egy évvel korábbi időszakhoz képest, hogy az IDC becslése szerint adott időszakban 15 százalékot zsugorodott a globális okostelefon-piac. Mindez arra enged következtetni, hogy az ellátási láncot érintő problémák és az alkatrész hiány hatásai enyhültek.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az Apple Mac, iPad és más termékekből származó bevételek rendre 10 milliárd dollár alatt összegeket hoztak a konyhára, az iPadek bevétele közel 13%-kal 6,67 milliárd dollárra csökkent. A társaság a múlt negyedévben már figyelmeztetett rá, hogy a táblagépes és számítógépes szegmens vissza fog esni részben az alkatrészhiány miatt, de a vártnál végül erősebb volt a gyengülés.
Az Apple Mac eladásai több mint 31%-kal, valamivel több mint 7,17 milliárd dollárra csökkentek. Ehhez azonban hozzá kell tenni, hogy az egy évvel korábbi időszakban az Apple még mindig profitált a világjárvány által felhajtott PC-eladásokból. Az eredmény egybevág azzal, hogy a Canalys elemzőcég nemrég közzétett jelentésében 40,5%-os visszaesést mutatott ki a Mac-szállítmányokban a második negyedévben, és elmondható, hogy összességében rossz negyedév volt a legutóbbi a PC-eladók számára, de az Apple zuhant a legnagyobbat.
Az almás mobilok után a második legjövedelmezőbb kategória a szolgáltatásoké (20,91 milliárd dollár) volt, ami magába foglalja a havi előfizetésekből, az App Store-ból, illetve a keresési licencekből (például a Google-től) származó bevételeket. Az Apple 20,9 milliárd dolláros szolgáltatási bevételről számolt be, ami 5,5%-os éves növekedést jelent, ez pedig jól mutatja, hogy a vállalat legmagasabb fedezetű üzletága továbbra is magabiztosan növekszik.
A viselhető eszközöket, így az Apple Watch okosórát és a fejhallgatókat magába foglaló részleg 1%-ot esett a negyedév során, felülmúlva az elemzői várakozásokat.
Luca Maestri, az Apple pénzügyi vezetője elmondta, hogy a vállalat a jelenlegi negyedévben mintegy 3%-os bevételcsökkenésre számít, amit többek közt a digitális reklám és mobiljáték piacon látható gazdasági nehézségekkel magyarázhat majd, ezek pedig az Apple szolgáltatási üzletágának részeit képezik.