Mihez kezd a Telekom a fapados szolgáltatásával?
Tegnap a tavalyi inflációs adatokhoz igazodva felfelé korrigálta árait a DIGI Távközlési Kft., mely tavaly került új tulajdonosához, a 4iG Nyrt. többségi tulajdonában lévő Antenna Hungáriához. A cég a tulajdonosváltás óta ezzel harmadszor emelt árat, kvázi légüres térben hagyva a Magyar Telekom 2017-ben bevezetett fapados ajánlatát, a Flipet.
A Magyar Telekom a Flip almárka létrehozásakor, 2017-ben jó eséllyel nem számolt azzal, hogy a szegmens első számú riválisa, a DIGI Távközlési Kft. szűk öt évvel később új tulajdonos kezébe kerül, ami óhatatlanul rányomja a bélyegét a szolgáltató árképzésére is. Pedig pont ez történt, az RCS&RDS tavaly januárban eladta a szolgáltatót a 4iG Nyrt.-nek, mely hamar világossá tette, hogy a romániai tulajdonos üzleti stratégiája hosszútávon fenntarthatatlan, ezzel az egykor félelmetesen nyomott áron dolgozó rivális árelőnye jelentős részben elillant.
Fapaddal a fapad ellen
Bár a Telekom ezt hivatalosan soha nem ismerte el, a Flip márka, illetve a hozzá tartozó kedvező árú triple play ajánlatok létrehozásának egyetlen célja az volt, hogy valamivel magánál tudja tartani a szolgáltató a DIGI infrastruktúrájával lefedett területeken élőket, miközben saját márkáját nem kannibalizálja. A Flip mindezt a kedvező ár mellett több olyan sajátossággal próbálta elérni, melyek összességében ügyfélmegtartó erővel bírtak.
Így például a Flip esetén a mai napig nincs határozott idejű szerződés, azaz hűségidő, illetve az egyetlen rendelhető ajánlat révén a választék összehasonlíthatatlanul átláthatóbb a konkurenciánál. Cserébe a Flip előfizetőknek le kell mondaniuk a gigabites vezetékes netről (bár a kezdetekhez képest a csomagban szereplő internetelérés maximális letöltési sebessége a két és félszeresére nőtt) és számos kényelmi extráról a tévészolgáltatás esetében.
A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.
A fapados szolgáltatást fapados áron is kínálta, illetve kínálja a tulajdonos: a 2017. májusi rajt idején a triple play díjcsomag havonta 4000 forintba került, jóllehet a Flip ajánlat ma - részben az idén először alkalmazott inflációkövető díjkorrekció hatására - 40%-kal drágább, mint 2017-ben volt.
Csakhogy időközben a DIGI mostanra jelentősen elmozdult a 2017-es árponttól, így májustól egy triple play csomag a szolgáltatónál legjobb esetben is 7890 forintból úszható csak meg (ami egyébként a Vodafone és a Telekom áraival összehasonlítva még mindig kedvezőnek mondható), ez pedig a hat évvel ezelőtti árakhoz képest nagyjából 64%-os növekedést jelent.
We Are One
Tekintve, hogy a DIGI árelőnye ma már távolról sem olyan nyilvánvaló, mint évekkel ezelőtt, felmerülhet a kérdés, hogy a Telekom hosszabb távon mihez kezd majd a Flip márkával, mely mostanra kvázi beteljesítette a küldetését. A kérdésre alighanem a 4iG egyesülő lakossági távközlési üzletágainak árképzése, illetve márkastratégiája adhatja majd meg a választ, igaz, előbbi kapcsán a cég már előrevetítette, hogy továbbra is kihívó szereplőként tekint magára a távközlési piacon és kiélezett versenyre számít mind lakossági vezetékes, mind mobil területen.
A vezetékes szegmensben ugyanakkor a két rivális jóval közelebb áll egymáshoz piaci részesedésüket tekintve, mint mobilban, hiszen összességében mindkét szolgáltató nagyjából 1,5 millió háztartást lát el, így a Flip itt akár döntő szerephez is juthat, bár ehhez a szolgáltatás földrajzi elérhetőségét számottevően bővíteni kell (de legalább a vodafone infrastruktúrájával lefedett területekkel).
Beszédes, hogy a mobilszegmensben hat éve nincs a Flip-nek megfelelő saját ajánlata a Telekomnak, az új szolgáltatóként egyesülő DIGI és Vodafone azonban hosszútávon aligha fogja beérni a második pozícióval a mobilszolgáltatások piacán, ami a Flip márkastratégia újragondolására késztetheti a Magyar Telekomot.
Bárhogy is lesz, a Flip - melynek létrejötte egyértelműen az előző évtized közepét jellemző versenyhelyzetből fakadt - sorsa hosszútávon az egyik leglátványosabb próbája lehet annak, hogy az oligopol magyar távközlési piacon a verseny a két megmaradt, nagy integrált szolgáltatóval csakugyan intenzívebbé válik-e, ahogy arra a 4iG és a Telekom részéről a felsővezetők korábban utaltak.
Frissítés: 05.02, 12:54: Cikkünk korábbi változatában tévesen állítottuk, hogy a Flip esetében a Telekom nem alkalmazott inflációkövető díjkorrekciót. A hibát javítottuk, az esetleges kellemetlenségekért elnézést kérünk!