Nyilvánossá tette az Apple az App Store európai számait
Eddig nem volt jellemző a cupertinói óriásra, de most részletes adatokkal szolgált az App Store havi aktív felhasználóinak számairól a nemrég hatályba lépett új uniós törvény gyümölcseként.
A tavaly noverben hatályba lépett Digital Services Act (DSA), tehát az Európai Unió digitális szolgáltatások működéséről szóló jogszabálya számos új átláthatósági kötelezettséget ír elő a nagy online platformokat üzemeltető techcégek számára. Az Apple számára ez egyrészt azzal jár, hogy kötelező nyilvánosságra hoznia az App Store havi aktív felhasználóinak számát Európára vonatkozóan, amit a cég most külön lebontva az iOS, iPadOS, macOS, tvOS és watchOS rendszerekre is megtett.
A nemrég közölt adatokat az iGeneration szúrta ki először. A cupertinói cég bevallása szerint az alkalmazásboltot 101 millióan használják iOS platformon, míg táblagépeken 23 millió főt mértek. Mac esetében 6 millió a szám, míg a tvOS alatt egymillióan, az okosórás watchOS esetében pedig annál is kevesebben töltöttek le alkalmazásokat a digitális áruházból. Az Apple Books és Podcasts fizetős előfizetéseit is kevesebb mint 1 millióan használják havonta Európában. A számok a 2023. januárjáig tartó hathónapos időszak átlagán alapulnak.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Az Apple az App Store-t minden operációs rendszerében külön platformnak tekinti, így csak az iPhone-on használt iOS-es App Store-ra lehetnek érvényesek a havi 45 millió vagy több aktív felhasználóval rendelkező platformokra vonatkozó szabályok. A cég bevallása szerint mégis minden rendszer alatt megfelel majd a törvénynek, jól lehet, jogilag csak iOS-es lenne köteles megtenni.
Nemrég számoltunk be róla mi is: összesen tizenkilenc, zömében amerikai cég, illetve platform számíthat arra a jövőben, hogy működése szigorúbb elbírálás alá esik az Európai Unióban a tavaly hatályba lépett Digital Services Act (DSA) alapján. A jogszabály a kiemelt státuszú online platformokkal szemben egy sor komoly kötelezettséget és tiltást megfogalmaz, illetve általában véve ezen cégek ellenőrzése és szankcionálása más keretek közt zajlik majd, mint a kisebb piaci szereplőké.
A Bizottság által közzétett listában amerikai és kínai cégek egyaránt megtalálhatók, így szerepel rajta az Alphabet öt leányvállalata illetve divíziója (Google Maps, Play, Shopping, Search, YouTube), a Microsoft és a Meta két-két szolgáltatása (előbbinél a Bing és a Linkedin, utóbbinál a Facebook és az Instagram), az Amazon piactere, az Apple-féle App Store, a booking.com szállásközvetítő, a Snapchat, a Twitter, a TikTok, a Pinterest, a Wikipedia és a Zalando valamint az Alibabához tartozó Aliexpress piactér.